Daar kan jij vanuit jouw rol op zijn minst in faciliteren. Onder meer door vertrouwen in je medewerkers uit te stralen, hun voldoende regelmogelijkheden te geven en ze gepaste uitdaging én begeleiding te bieden. Door de kwaliteiten van je medewerkers optimaal in te zetten en rekening te houden met hoe ze in elkaar zitten.
Deel je missie en ambities. Minstens zo belangrijk als dat je medewerkers lekker in hun vel zitten, is het dat ze weten waar ze het voor doen. Zodat ze hun energie gericht kunnen inzetten. En je medewerkers zich daarmee identificeren.
Luisteren
Aan de basis van alles wat leidinggevenden kunnen bijdragen aan de energiebronnen van hun medewerkers, ligt luisteren. Zet je voelsprieten uit en ga met je medewerkers in gesprek: wat vinden zij belangrijk en hoe kan jij daarin tegemoetkomen? Wat zijn ieders sterke punten en hoe zet je die optimaal in? Als je die dialoog voortdurend op gang houdt, je openstelt voor suggesties van je medewerkers en hun feedback ter harte neemt, kan je daar veel van leren. Plus dat het je helpt het stressniveau in je organisatie laag te houden en het energieniveau hoog.
Wil je meer lezen over de rol van leiderschap bij het voorkomen van werkstress. Lees er alles over in de Whitepaper Werkstress! Beter opladen lost meer op dan minder werken