Voor slechts een enkeling van de (aankomend) professionals geboren na 1980 is het eigen ondernemerschap een belangrijk carrièredoel. Wel vindt meer dan de helft autonomie in hun werk zeer belangrijk. Dit en meer blijkt uit een onderzoek, gehouden onder 1.000 Nederlandse respondenten, in opdracht van recruitmentorganisatie Hays.

7 Procent van Generation Y ziet zichzelf als zelfstandig ondernemer verder gaan. De Nederlandse groep jonge professionals scoort daarmee aanzienlijk lager dan hun generatiegenoten in andere landen. Toch hecht 55 procent aan autonomie in hun werk. Opvallend is volgens de onderzoekers het geringe aantal respondenten dat prijs stelt op leven en werken in het buitenland. Voor slechts 12,5 procent geldt dat zij hier belangstelling in hebben, terwijl maar 13 procent behoefte heeft aan het reizen in het kader van werk.

Baas als coach en vertrouweling

Bijna de helft (49 procent) van de Nederlandse Generation Y wil graag een baas die zich opstelt als coach of mentor. Ook in andere Europese landen is dit het geval. Eveneens geeft bijna 50 procent aan dat zijn/haar leidinggevende bij voorkeur iemand is met wie zowel over privé- als werkaangelegenheden kan worden gesproken. De behoefte aan een gelijkwaardige relatie met de baas komt tot uitdrukking in het feit dat 25 procent deze graag als ‘peer’ ziet. Nederlanders scoren op dit onderdeel het hoogste van mensen uit dezelfde generatie die wereldwijd zijn meegenomen in het onderzoek. In Nederland wil 7 procent van Generation Y zelfs een vriendschap met de baas.

Deskundig en transparant leiderschap

Bijna de helft van de respondenten vindt dat een leider op de werkplek vooral in staat moet zijn om medewerkers te motiveren. Hij of zij moet bovendien een expert zijn en/of beschikken over voldoende kennis, zo vindt een kleine 50 procent. Voor een kwart zijn transparantie en openheid eigenschappen die er bij een leider toe doen.

Waardering is belangrijk

Voor meer dan de helft (53 procent) van de Nederlandse Generation Y geldt dat zij zich op waarde geschat en gewaardeerd willen voelen in een baan. Daarnaast vindt bijna de helft het belangrijk dat het werk gevarieerd en interessant is. Bij 35 procent zorgt de hoogte van de bezoldiging voor voldoening.