1. Vorm echte relaties met klanten en partners
Onvervangbare werknemers houden altijd hun ogen open voor nieuwe relaties die waardevol kunnen zijn voor hun bedrijf. Doe dit niet enkel voor je eigen carrière en besef dat jouw belangen, die van je partners en klanten en die van het bedrijf één en dezelfde zijn.
2. Werk mee aan een goede bedrijfscultuur
Bedrijfscultuur is belangrijk. Onvervangbare werknemers dragen bij tot het opbouwen van een positieve cultuur. Een manager is immers weinig bereid om een werknemer te ontslaan die het voor iedereen leuk maakt om naar het werk te komen.
3. Doe méér
Doe meer dan je wordt gevraagd en doe meer dan wordt verwacht. Uitstekende werknemers doen hun werk niet gewoon ‘goed’ van 9 tot 5. Ze zijn altijd bezig met het bedrijf, zijn altijd bereikbaar, en ze halen uitstekende resultaten. Een werkgever kan altijd een vervanger vinden voor iemand die zijn werk goed doet, maar niet voor iemand die méér doet. Dit is het echte verschil tussen een gewone en een onvervangbare werknemer.