81 procent van de werkgevers geeft dit jaar aan over voldoende informatie te beschikken om het gesprek goed te voeren, tegenover 64 procent in 2010. 43 procent van de werkgevers besteedt dit jaar minimaal een uur aan de voorbereiding. In 2010 was dit naar inschatting van het merendeel van de werknemers nog slechts 11 tot 20 minuten.
HR-procedure
Een goede voorbereiding blijkt ook uit het feit dat 93 procent van de werkgevers aangeeft dat de beoordelingsgesprekken deel uitmaken van een HR-procedure. Bovendien heeft 97 procent zijn werknemers hiervan op de hoogte gesteld. Slechts 10 procent van de werkgevers ziet op tegen de gesprekken met werknemers dit jaar, een resultaat dat in de ogen van werknemers meevalt; 19 procent verwacht dat zijn werkgever er dit jaar geen zin in heeft.
Positieve werknemer
De betere voorbereiding van werkgevers kan wellicht in verband gebracht worden met de positievere verwachtingen van werknemers dit jaar. In 2010 gaf 29 procent van de werknemers nog aan beoordelingsgesprekken niet als leerzaam en nuttig te ervaren, in 2012 is dit gezakt naar 20 procent. Daarnaast geeft 22 procent van de werknemers dit jaar aan dat er geen concrete plannen worden ontplooid na het gesprek, terwijl dat in 2010 nog 48 procent was.
Een goed ontwikkeling aldus Else Slegers, directeur van ISBW: “Werkgevers verwachten meer van werknemers. Dergelijke hoge verwachtingen vragen om een duidelijke definiëring, wat vraagt om een grondige voorbereiding.”