Als de beoordelingsgesprekken eraan komen is het altijd even spannend voor zowel werkgever en werknemer. Vooral de negatieve beoordelingsgesprekken zijn niet populair bij beide partijen. Hoe hebben uw medewerkers het nou daadwerkelijk gedaan afgelopen jaar? Heeft u, als werkgever, echt wel een goed beeld van de werknemer? Door tussentijdse beoordelingen staat u steviger in de schoenen en zal de werknemer eventuele negatieve uitlatingen beter begrijpen.

“Vaak wordt het oordeel van de werkgevers gebaseerd op de laatste paar maanden,” stelt Aart van Hecke partner en consultant bij Vidacto. Gestructureerd bijhouden van prestaties blijkt in de praktijk nog wel eens lastig te zijn. “Het vergt de nodige tijd en discipline, maar maakt het makkelijker om op het einde van het jaar de werknemer eerlijk te beoordelen,” aldus Van Hecke.

 

Ontwikkeling

Om een goed beeld van de voortgang te hebben, is het verstandig om regelmatig tijd te nemen voor een functioneringsgesprek. Zo kan een werkgever zichzelf beter onderbouwen als hij of zij negatieve of positieve feedback geeft. “Een negatieve beoordeling en slecht nieuws zijn vervelend, maar kunnen hierdoor op een open en eerlijke manier worden gebracht,” meldt Van Hecke. “Met heldere afspraken geeft u een concrete aanzet tot ontwikkeling van uw medewerkers en daarmee het succes van uw organisatie.”