Voor dienstverlenende organisaties als banken, consultancy en accountancy behoren soft skills al veel langer tot het standaard repertoire. “Zeker in het directe contact met de klant in de front office. Daarin zie ik geen verandering,” zegt Marian van Soest, hoofd Talent Acquisition & Mobility bij ABN AMRO. Maar omdat het digitale dienstenpakket steeds sneller groeit en verandert, heeft de bank ‘aan de achterkant’ steeds meer digitaal vaardige mensen nodig. Van Soest: “Die moeten zich heel goed in de klant kunnen inleven, je komt er niet meer met alleen technische skills.”
Voor accountants- en consultancy-organisatie EY zijn het menselijke aspect, de intermenselijke en relationele vaardigheden, altijd belangrijk geweest, zegt Lorenco van Wieringen. Hij is verantwoordelijk voor de people portefeuille bij EY. Hij ziet niet zozeer een grotere nadruk op soft skills, maar wel een verandering in het type soft skills van de adviseurs die de organisatie nodig heeft. “Vroeger lag er veel meer nadruk op de technische vakkennis en technische vaardigheden. Die zijn in de loop der jaren een hygiënefactor geworden. Technische kennis in teams moet altijd geborgd en up-to-date zijn. Teams kunnen meer resultaat bereiken door professionals met andere achtergronden en andere soft skills toe te voegen. Deze professionals leveren meerwaarde bij de interpretatie van gegevens die voortkomen uit de intensievere inzet van IT en bij de persoonlijke invulling van het contact met de klant.”
Een vergelijkbaar beeld schetst Sander Nieuwenhuizen, CHRO bij Deloitte Nederland. “Slimme bedrijven investeren zowel in technische vaardigheden als in soft skills. Het toenemende belang van bepaalde soft skills is deels een reactie op de technologie-golf. Die doet de behoefte aan deze soft skills toenemen. Zo worden kennis en expertise in het toepassen van data-technologie, de ontwikkeling van digitale financiële producten en analytische skills steeds belangrijker. Maar de beste vakspecialist is niet altijd ook de beste in communiceren. Die eigenschap wint aan belang naarmate de onderliggende materie complexer wordt.”
Hoe kan HR anticiperen op het stijgend belang van soft skills? 8 tips
- Vak- en feitenkennis zijn noodzakelijk, maar het verschil maken vereist investeren in ‘zachtere’ kerncompetenties, zoals: aanpassingsvermogen, kritisch redeneren, gevoel voor technologische richting, aandacht, creativiteit, empathie
- Door de soft skills in de organisatie te verbeteren, neemt ook het verdienvermogen van de organisatie toe
- Als de organisatie investeert in data- en IT-technologie en e-commerce is ‘flankerend’ talentmanagement, recruitment en development nodig
- Breid bestaande teams uit met professionals met andere achtergronden en andere soft skills zodat zij meer resultaat bereiken
- Omdat technologie-talent met de ideale soft skills schaarser wordt is een goed doordachte recruitment- en development-aanpak nodig
- Een hoog tempo van innovatie en technologische ontwikkeling vergt wendbare medewerkers in een zelflerende organisatie
- Waak daarom voor al te specifieke functieomschrijvingen: hierdoor ervaren medewerkers minder ruimte om te bewegen
- Selecteer nieuwe medewerkers zowel op aanwezige soft skills als op het vermogen om (andere) soft skills (verder) te ontwikkelen