“We hebben het hier veelal over moeilijk meetbare concepten zoals leiderschap, medewerkersbetrokkenheid, innovatieve bedrijfscultuur en dergelijke. De sleutel is om dit zo concreet mogelijk zichtbaar te maken.” Volgens Fitz-enz wordt vaak niet eens de koppeling gemaakt tussen die waarde en de financiële resultaten van de organisatie.
Fitz-enz: “Neem bijvoorbeeld zoiets als leiderschap: hoe ga je dat meten? Beantwoord voor de organisatie dan de vraag wat iemand tot een goede leider maakt. Welke gedrag moet iemand daarvoor vertonen? Neem je dit gedrag waar bij de betreffende medewerkers? De consequenties van vertoond gedrag uiten zich weer in zaken als betere service voor klanten, betere kwaliteit van producten en diensten et cetera. Laatstgenoemde zaken vind je weer terug in je financiële resultaten, dus als je de koppeling met gedrag kunt maken dan kun je dus ook de ROI van je mensen meten.”
In zijn bestseller The Roi of Human Capital beschrijft Jac Fitz-enz de volgende zes bepalende factoren:
1. Leiderschap
De resultaten uit medewerkersonderzoeken over de beoordeling van het gedrag van leidinggevenden, laten zien hoe medewerkers aankijken tegen leiderschap binnen de organisatie. Uit onderzoek blijkt dat dit in hoge mate van invloed is op het besluit van medewerkers om al dan niet te blijven of de organisatie de rug toe te keren.
2. Betrokkenheid
Dit heeft betrekking op de emotionele en intellectuele binding die medewerkers hebben met hun werk en de organisatie als geheel. Als dit positief wordt ervaren leidt het tot meer loyaliteit, een hogere productie en sterkere binding.
3. Paraatheid
Heeft u per bedrijfskritische functie tenminste één vervanger paraat in het geval de betreffende medewerker wegvalt? Als dat voor driekwart van deze functies inderdaad het geval is stijgt de ROI van uw Human Capital navenant, zo blijkt uit onderzoek.
4. Kennismanagement
In de kenniseconomie van de 21ste eeuw is er een direct verband tussen kennismanagement en –uitwisseling. Er bestaan voorbeelden van grote adviesorganisaties waarbij het binnenhalen van miljoenencontracten direct is terug te voeren op de uitwisseling van kennis tussen medewerkers.
5. Trouw
Verloopcijfers en betrokkenheid worden sterk beïnvloed door de mate van trouw binnen de organisatie (of het gebrek daaraan). Loyaliteit is te meten via medewerkerstevredenheidsonderzoeken en aan de hand van voorbeeldgedrag door individuele medewerkers.
6. Klanttevredenheid
Klanttevredenheid is de optelsom van de kwaliteit van je product of dienst, het nakomen van afspraken en het niveau van je service. Allemaal zaken die worden bepaald door je aanwezige Human Capital. Tevreden klanten komen terug en dit leidt weer tot meer omzet en nieuwe klanten. Hiermee is er een directe link tussen de prestaties van je medewerkers en de bedrijfsresultaten.