Nogal wat organisaties en ondernemingen hebben zich de afgelopen jaren tot regelrechte ‘zinkillers’ ontpopt. Het zinverlies komt onverbiddelijk tot uitdrukking in de prestaties. Uit onderzoek van de Duitse hoogleraar Heike Bruch onder meer dan 14.000 werknemers in 104 bedrijven, blijkt dat de omzet in bedrijven waarin medewerkers het niet naar hun zin hebben gemiddeld 27 procent lager ligt. De productiviteit is 19 procent lager, de efficiency 20 procent lager en de klanttevredenheid 15 procent lager. Het enige waarop dergelijke bedrijven hoger scoren, is op het gebied van emotionele uitputting (plus 18 procent) en personeelsverloop (plus 21 procent). Het goede nieuws is dat er blijkbaar ook organisaties zijn – in het zojuist genoemde onderzoek wordt een percentage van 15 tot 20 procent genoemd – waar medewerkers het wél naar de zin hebben. Dit zijn organisaties waarin sprake is van zingewin door een continue en consequente sturing op de vier zindimensies. Als dit bewust gebeurt, kun je je in betrekkelijk korte tijd van een slecht presterende tot een bruisende organisatie ontwikkelen.
Vier zindimensies:
- Zin als betekenis: als we ergens de zin van inzien, bedoelen we dat het voor ons een bepaalde betekenis heeft. Zonder betekenis kunnen we dingen wel zien, maar kunnen we ze niet plaatsen en dringen ze niet tot ons door. Bijgevolg komen we dan ook niet in actie.
- Zin als emotie: we nemen dingen in onze omgeving niet alleen waar, we hebben er ook een bepaald gevoel bij. Het lastige hierbij is dat wij evolutionair zo in elkaar zitten, dat negatieve emoties doorgaans overheersen. Positieve emoties geven ons daarentegen op lange termijn zin en energie: zij verruimen ons blikveld en vergroten ons handelingsrepertoire.
- Zin als doel: wanneer we dingen ‘zinnig’ noemen, dan bedoelen we dat zij een bepaald doel dienen. Om een doel als werkelijk zinvol te bestempelen, mag het overigens niet zo maar een willekeurig doel zijn. Het doel moet niet alleen betekenisvol zijn, maar we moeten ons er ook eigenaar van voelen.
- Zin als motivatie: wanneer we zeggen dat we ergens zin in hebben, bedoelen we gemotiveerd of gedreven te zijn. Motivatie betekent dat je in beweging komt. Dat doe je door het activeren van de beschikbare drijfveren en talenten. Om dit te kunnen doen, moet je je niet alleen bewust zijn van je eigen drijfveren en talenten, maar moet je ook in staat zijn om ze verder te ontwikkelen en toe te passen. Met name dit laatste is lang niet altijd gemakkelijk. Uit internationaal onderzoek komt naar voren dat slechts 12 procent van de medewerkers hiertoe in staat is.
Bron: Verbeter de slagkracht van je organisatie met zin! Hans van der Loo, adviseur én publicist, wetenschapper én professioneel drummer, Rotterdam
Meer weten over hoe je je organisatie met zin kunt verbeteren? Schrijf u in voor het seminar Kijkje in de keuken bij Miele. Hans van der Loo is daar een van de sprekers.