Werknemers die inspanningen leveren vanuit zichzelf – en niet doordat het wordt opgelegd – dragen bij aan een high performance organisatie. Bedrijven moeten dus niet enkel werknemerstevredenheid meten, maar ook de betrokkenheid. Houd hierbij rekening met de volgende zeven lessen voor medewerkersbetrokkenheid van de hand van Bob Kelleher:
Les 1, bereidheid tot luisteren
Voer geen onderzoek naar de betrokkenheid uit voor je managementteam bereid is te luisteren en iets te doen met de feedback. Niets doen met de resultaten voedt cynisme en scepticisme bij de werknemers. Dan voer je beter gewoon geen onderzoek uit.
Les 2, gebruik experts
Werk met een professional. De meeste onderzoekbureaus bieden waardevolle expertise, vertrouwelijkheid en benchmarks, zodat je je resultaten kunt vergelijken met andere bedrijven in de sector (toch goed opletten met benchmarks: vermijden van ‘appelen met peren vergelijken’).
Les 3, bewaak de voortgang
Maak bij een follow-up onderzoek meteen ook de resultaten, acties, successen en vooruitgang van het vorige onderzoek bekend. Met een efficiënt communicatieplan zou dat al gebeurd zijn in de maanden volgend op dat onderzoek. Zie het als een uitstekende kans voor company branding en de sleutel voor hogere participatie.
Les 4, zet een projectteam op
Zet een comité op dat de afdelingen overstijgt, om de resultaten te analyseren en aanbevelingen te doen voor het management. Het team moet een goede mix zijn van leidinggevenden en gerespecteerde vertegenwoordigers uit de werknemerspopulatie, zodat ze de participatiecultuur nog versterken. Overweeg hen ook later nog te laten samenkomen om de vooruitgang van initiatieven op basis van het onderzoek te meten en op te volgen.
Les 5, werk lokaal
Sommige delen van de business zullen veel bete of slechter presteren dan het bedrijfsgemiddelde. Volg dit op met een subcomité, analyses op lokaal niveau en lokale actieplannen.
Les 6, KISS
Hou het eenvoudig. Na een onderzoek gaat men dikwijls te veel beloven en te weinig waarmaken. Om een sceptische houding te voorkomen bouw je beter een rigoureus proces met een budgetplanning waarin prioriteiten zijn vastgelegd. Let op voor een te ambitieus actieplan. Dat leidt tot organisatiemoeheid
Les 7, uitvoering, uitvoering, uitvoering!
Investeer minder in de technologie en meer in het actieplan om het onderzoek op te volgen. De focus ligt op de uitvoering, het actieplan, de opvolging, communicatie en branding.
Het volledige artikel van Bob Kelleher is hier te lezen.