Dat blijkt uit onderzoek door de Economist Intelligence Unit dat mede mogelijk werd gemaakt door Ricoh. Ruim 550 leidinggevenden zijn ondervraagd naar hun verwachtingen over de gevolgen van toekomstige technologie op het bedrijfsleven. De deelnemers aan het onderzoek komen uit alle delen van de wereld, met 32 procent van de respondenten in Europa, 29 procent in Noord-Amerika en 28 procent in de regio Azië.
Procesgericht
Mark Boelhouwer, Director Strategy & Operations bij Ricoh Nederland zegt dat het nieuwe tijdperk niet wordt gekenmerkt door gedecentraliseerde organisatiestructuren. “Deze zijn in het verleden vaak bekritiseerd, omdat ze inefficiënt zijn, dubbelop zijn en geen coherente strategische leiding hebben. Wij denken dat bedrijven meer procesgericht werken, met een hogere mate van centralisatie van essentiële informatie. Dit waarborgt dat werknemers eenvoudig data kunnen ontvangen, opslaan en opvragen. Besluitvorming kan hierdoor minder hiërarchisch zijn en werknemers die rechtstreeks samenwerken met klanten, kunnen zonder vertraging belangrijke zakelijke beslissingen nemen,” aldus Boelhouwer.
Greep uit de onderzoeksresultaten
- Verwacht wordt dat tegen 2020 de voornaamste bron voor nieuwe product- of service-ideeën de klanten zijn. Zesentachtig procent van de leidinggevenden denkt dat klanten integraal deel uitmaken van de interne besluitvorming en dat mensen van buiten de organisatie, zoals klanten en zakenpartners, deelnemen aan projectteams.
- Een netwerk van geïntegreerde processen voor informatiebeheer, dat toegankelijk is voor de belangrijkste kenniswerkers bij hun besluitvorming, ongeacht hun locatie, is een sleutelfactor voor een geslaagde decentralisatie in 2020.
- Kenniswerkers moeten op een veilige manier informatie kunnen aanmaken, opslaan en opvragen. Een centraal beleid is hierbij essentieel voor de beveiliging van bedrijfskritische data, een van de meest waardevolle bedrijfseigendommen. Dit is echter nog een grote uitdaging, aangezien momenteel 43 procent van alle processen voor bedrijfskritische documenten in Europese bedrijven gebaseerd is op hard copies en slechts 22 procent van de organisaties beschikt over een volledig geautomatiseerde workflow.