Organisaties die goed functionerend personeel bij de bedrijfsvoering betrekken presteren op lange termijn aanzienlijk beter dan hun concurrenten. Succesvolle bedrijven zijn bovendien niet bang om afscheid te nemen van slecht presterende werknemers.

Dit wordt uiteengezet in het High Performance Organisations (HPO) model van André de Waal, Nederlandse wetenschapper en directeur van het HPO Centre. Dit model wordt ingezet door gerenommeerde bedrijven als DHL Express om bedrijfsprestaties te verbeteren, vooral door de inzet van managers en medewerkers van hoge kwaliteit.

 

Ontslag

De meerderheid van de HR-directeuren aanwezig bij een ontbijtsessie rondom het HPO-model vond dat bedrijven nog te lang vasthouden aan slecht presterend personeel. Redenen zijn vaak de hoge kosten die ontslag met zich meebrengt en de sociale tegendruk rondom het ontslag van lang zittende medewerkers.

 

Vervangen om te groeien

Alexia Roëll, HR-directeur bij Wolters Kluwer, beaamt dat medewerkers soms moeten worden vervangen om door te groeien: “Bij Wolters Kluwer hebben wij tijdens onze transitie van een print-uitgeverij naar online informatiedienstverlener de nadruk gelegd op de verantwoordelijkheid die managers hebben naar de medewerkers toe in een dergelijk transformatieproces.”

Peter-Paul Witte, HR-manager bij Connexxion, ziet ook groot belang bij het gebruik van goede managers: “Het is van belang dat het management de juiste vaardigheden beheerst om medewerkers te begeleiden en te inspireren. Om de kwaliteit van het management te verbeteren, betekent dit soms ook dat men afscheid moet nemen van slecht presterende managers.”

 

Service performance

Bij DHL Express zijn de eerste resultaten van de invoering van het HPO-model inmiddels al zichtbaar. Volgens Annemieke Mossou, HR-directeur bij DHL, formuleren ze binnen het bedrijf duidelijk de rollen en verantwoordelijkheden van hun personeel in een zogenaamde ‘service performance’. “Daarnaast zorgen we ervoor met panels onder onze medewerkers dat de ambities en talenten van onze mensen aansluiten op hun taken,” aldus Mossou. “Goede managers nodigen hun personeel uit om bij te dragen aan verbeteringen.”

 

Engagement

Uit kleinschalig onderzoek onder de aanwezige HR-managers bleek dat er onvoldoende aandacht wordt besteed aan engagement van personeel. Personeel heeft weinig mogelijkheden om naar alternatieve werkgevers over te stappen, dus voelen bedrijven minder noodzaak om hen te betrekken. Volgens de organisatie van de ontbijtsessie is engagement echter niet alleen belangrijk voor het aanhouden van medewerkers: het draagt ook bij aan hun prestaties. Management speelt een cruciale rol om dit engagement te realiseren.