Amerikaanse professoren nemen de leiding in de lijst van Meest invloedrijke HR-denkers van het Britse HR Magazine. Rosabeth Moss Kanter van Harvard Business School staat op nummer 1 en is volgens de respondenten ‘one of the most powerful women in the world’. Haar werk op het gebied van change en empowerment heeft niet alleen invloed op het HR-vakgebied maar ze beïnvloedt ook de agenda van de global stakeholder. Kanter heeft social media omarmd om haar ideeën met de wereld te delen, met 28.000 Twittervolgers als gevolg.
Verandermanagement
Op de 2e plaats staat de 89-jarige Chris Argyris, emeritus professor of education and organisational behaviour aan de Harvard Business School. Hij mag tegenwoordig dan minder zichtbaar zijn, hij heeft nog steeds ‘een stem van betekenis in een ongelooflijk druk vakgebied’. Zowel zijn eerdere als latere werk is nog steeds van grote betekenis voor het vakgebied. Zijn ideeën zijn ‘uitgewerkt en bruikbaar’.
Academici met tijdloze en praktische theorieën voeren de lijst aan. Op nummer 3 staat Henry Mintzberg, Cleghorn professor of management studies, McGill University. Hij wordt geroemd om zijn ‘onuitputtelijke bijdrage aan verandermanagement waarmee hij managers blijft inspireren’.
Psychologie en talentmanagement
Ook belangrijk op de 2012-lijst zijn namen van academici die zich vooral op bedrijfspsychologie richten. Een deelgebied dat steeds belangrijker wordt voor HR. Verrassend genoeg staan leiderschapexperts dit jaar niet zo hoog op de lijst als voorgaande jaren. Talentmanagement daarentegen staat wel hoog op de CEO-agenda, en dat is te zien aan het aantal plaatsen dat Peter Cappelli is gestegen, van 17 naar 5. Hij wordt vooral geroemd om zijn ketendenken in talentmanagement.
————————————————————————————————————-
——————————————————————————————————
Nederlandse invloed
De lijst wordt niet alleen gedomineerd door Amerikaanse en Engelse HR-denkers. Nieuw op nummer 15 is Jaap Pauwe, Hoogleraar Organisatie en Personeel aan de Universiteit Tilburg.
Zie HR Magazine voor de Top 100 that matter in HR