Werknemers zijn door alle crisisreorganisaties de binding met hun bedrijf kwijtgeraakt. Dat beweren consultants van HR-adviesbureau Watson Wyatt.

Door herziening van organisatiestructuren, taken en processen en de bijbehorende afvloeiingsprogramma’s en bevroren lonen richten werknemers zich nu meer op hun eigen toekomst op de korte termijn dan op het langetermijnsucces van hun bedrijf. Volgens Watson Wyatt moeten werkgevers nú de basis van hun organisatie versterken door hun werknemers opnieuw aan zich te binden. Tien tips.

 

Tien adviezen

 

1. Zorg voor een organisatie- en functiestructuur die duidelijk, effectief en efficiënt is, zodat iedereen zijn taken kent en weet hoe hij kan bijdragen tot succes;

 

2. Wees helder en eerlijk over de arbeidsvoorwaarden. Dit is belangrijk om talentvolle medewerkers aan te trekken en te behouden;

 

3. Herzie beloningen van executives om een betere balans te bereiken tussen aandeelhouders en waardecreatie van het bedrijf;

 

4. Beoordeel verkoopbonussen regelmatig, om zeker te zijn dat de plannen aansluiten op de nieuwe zakelijke prioriteiten;

 

5. Herzie de manier waarop de prestaties worden beheerd. Ze moeten een juiste afspiegeling zijn van de huidige bedrijfsstrategie;

 

6. Stel vast welk talent u in huis hebt zodat u die werknemers behoudt die op de lange termijn de grootste bijdrage aan uw bedrijf leveren;

 

7. Beloon uitzonderlijk goede prestaties en niet de norm. Dit vergroot uw kansen ongeacht de economische situatie;

 

8. Beschik over de beste managementinformatie en laat de systemen het werk voor u doen. Baseer beslissingen op feiten en analyses en niet op emotie;

 

9. Weet wat de belangrijkste taken en vaardigheden zijn. In tijden van bezuinigingen moeten de goede mensen  behouden blijven;

 

10. Zorg voor blijvend zichtbaar leiderschap en open communicatie. Laat medewerkers weten welke richting het bedrijf opgaat, wat ze moeten doen en wat hun beloning is.