Dit blijkt uit onderzoek van Bureau Consumenten Onderzoek onder 200 P&O- ers en 500 werknemers.
Uitstroom babyboomers onderschat
P&O afdelingen onderkennen het vergrijzingsprobleem maar houden zich nu vooral bezig met lopende werkzaamheden, reorganisaties en kostenbeheersing. Slechts één op de tien bedrijven geeft wel hoge prioriteit aan de vergrijzing.
Roel Beetsma, hoogleraar Macro-economie aan de Universtiteit van Amsterdam: “De vergrijzing is een groot probleem. Bedrijven hebben nu al te maken met de uitstroom van babyboomers, daarom moeten veel bedrijven meer aangespoord worden om zich op de vergrijzing te richten.”
Babyboomers zelf sceptisch
Werknemers vinden dat er weinig prioriteit gegeven wordt aan de opvang van uittredende babyboomers. Vooral 50-plussers zijn sceptisch over hun vervanging. 49 Procent van de werknemers vindt dat hun organisatie te licht denkt over hun opvolging. Werknemers jonger dan 50 jaar zijn, onder andere door de crisis, bereid langer bij hun huidige werkgever te blijven werken. De uittreding van babyboomers kan dus deels met eigen personeel opgevangen worden. Anderzijds denken werknemers dat het ontstane gat gedicht kan worden door externe werving.
Bedrijven moeten zich onderscheiden
Werkzoekenden vinden de organisatiecultuur net zo belangrijk als het salaris en de functie-inhoud. Een prettige werksfeer scoort dan ook hoger dan goede arbeidsvoorwaarden. Bedrijven zouden onvoldoende duidelijk maken waarom zij een aantrekkelijke werkgever zijn, terwijl dit voor 83 procent van de werknemers belangrijk is in de keuze voor een organisatie. Met een imagocampagne kunnen bedrijven zichzelf onderscheiden op de arbeidsmarkt. Als bedrijven straks de klap van de vergrijzing willen opvangen, moeten ze zichzelf nu positioneren als goede werkgever.