Dat zijn de opvallende conclusies van een onderzoek van e-HRM-dienstverlener Raet, uitgevoerd onder ruim 1.500 bestuurders, HR-managers en leerkrachten.
Door de uitstroom (39 procent van het personeel is ouder dan 50 jaar) dreigt op termijn een docententekort. Tegelijkertijd zorgt de naderende krimp in leerlingenaantal voor minder onderwijsbudget en daardoor voor verlies aan werkgelegenheid. 43 procent van de werkgevers verwacht bij deze krimp de komende jaren extra werkdruk voor het personeel.
Reactie sociale partners
Vakvereniging CNV Onderwijs noemt de toenemende belasting voor leerkrachten nu al een dringende kwestie. “Werkdruk is al jarenlang een urgent probleem in het onderwijs. Als wij het er met leden over hebben, blijken vaak vrijheid en verantwoordelijkheid een probleem. Terwijl iedereen erkent dat leraren die je professionele vrijheid geeft meer verantwoordelijkheden nemen en dus de werkdruk daalt”, zegt Patrick Banis, vice-voorzitter van CNV Onderwijs.
Werkdruk
Leerkrachten maken zich grote zorgen om de verwachtte krimp in leerlingen bij hun op school. 74 procent verwacht hierdoor een verhoogde werkdruk. “De effecten van krimp worden als eerste in het primair onderwijs zichtbaar. Op langere termijn zal er, vanwege de vergrijzing, juist weer een grote behoefte aan gekwalificeerd personeel zijn. Dit betekent een enorme opgave voor schoolbesturen. Dat vraagt om een professioneel en effectief HR-beleid: aan de ene kant moet expertise behouden blijven, aan de andere kant zal in de toekomst het vak van leraar niet meer vanzelfsprekend een loopbaan voor het leven zijn”, stelt Simone Walvisch, bestuurder PO-Raad, de sectororganisatie voor het primair onderwijs.
Aantrekken en behouden
De ondervraagde schoolbesturen onderkennen dat de hoge werkdruk een nadelige invloed op de onderwijskwaliteit kan hebben. Schoolbestuurders én leerkrachten zijn het duidelijk eens: grotere klassen is geen oplossing. Meer aandacht voor strategisch personeelsbeleid moet bijdragen aan het aantrekken en behouden van voldoende docenten met de gewenste kwaliteiten. Bijna de helft van de werkgevers zegt in de toekomst daarom meer aandacht te gaan besteden aan werving en selectie. Ook bredere ontwikkeling van personeel wordt als oplossing gezien.
Rendement vaak onbekend
Volgens schoolbesturen zorgt ontwikkelen en opleiden van medewerkers voor de grootste toegevoegde waarde voor kwaliteitsverbetering. Meer dan 80 procent van de werkgevers benut medewerkerontwikkeling al als HR-instrument. Loopbaanontwikkeling en duurzame inzetbaarheid worden ook vaak genoemd. Opvallend is echter dat onderwijsinstellingen nauwelijks het rendement van de investeringen in medewerkers toetsen. Er is onvoldoende zicht op de effecten.