Van de respondenten geeft 58 procent aan dat in de laatste 12 maanden meer gebruik is gemaakt van Business Analytics voor besluitvorming. In Nederland is dit zelfs al 65 procent. Opvallend is dat wereldwijd 59 procent van de organisaties inzichten uit BA gebruiken voor het vaststellen van hun strategie en planning. In Nederland is dit percentage met 26 procent beduidend lager. Hier wordt het meer voor specifieke processen zoals supply chain en financiële rapportage gebruikt. Wereldwijd is er een tendens om BA bedrijfsbreed toe te passen, terwijl het in Nederland meer per business unit of bedrijfsproces wordt ingezet.
Analytische vaardigheden
Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat het aantrekken van analytisch talent een uitdaging vormt. Slechts 14 procent van de Nederlandse respondenten zegt genoeg analytische vaardigheden in huis te hebben. Dit legt meer druk op het aantrekken en opleiden van analytische talenten, maar ook op de gebruiksvriendelijkheid van software die voor meer gebruikers eenvoudig bruikbaar is. Wereldwijd staat er druk op het ontwikkelen en aantrekken van talent, maar in Nederland is deze druk nog groter.
Snellere inzichten
Karel Kinders, algemeen directeur SAS Nederland: “Diverse interessante organisaties, zoals Heineken, Europcar, ING, ABN AMRO, SNS Reaal, zetten Business Analytics succesvol in. Voor diverse doeleinden zoals klantinzicht, risicomanagement, financiële analyse of supply chain management. Elk van deze organisaties heeft het initiatief genomen om een proces of hun gehele organisatie te verbeteren dankzij betere en snellere inzichten. Dit maakt hen voorlopers en een inspiratie voor andere organisaties.”