“Ik weet eigenlijk niet of ik de aangewezen persoon ben om het HR-beleid van onze onderneming uit te leggen,” zo begint Sjoerd van Keulen verontschuldigend het gesprek om vervolgens in een inspirerend betoog te laten zien dat oprechte aandacht voor mensen, hun ontwikkeling én een scherpe focus op resultaat voor hem als vanzelfsprekend hand in hand gaan.
Maar hoe blijf je aandacht houden voor die medewerkers in weerwil van een grote overname? SNS REAAL heeft zich in dit spel niet onbetuigd getoond: na de overname van de Nederlandse activiteiten van AXA in mei 2007, volgde in november de overname van de Nederlandse en Belgische onderdelen van Swiss Life, beter bekend onder de naam Zwitserleven. Hoe integreer je een nieuw onderdeel in de bestaande organisatie en wat is het effect hiervan op de medewerkers en de bedrijfscultuur? En, wat is de rol van HR hierbij?
Geen haantjesgedrag
Van Keulen: “Wij zijn een bedrijf met een menselijk gezicht, in woord en daad. We gaan voor een maximaal resultaat, maar zijn ervan overtuigd dat we dit alleen kunnen realiseren in een prettige werkomgeving, waar mensen zich kunnen ontplooien en waarin zij fouten mogen maken.”
Een sleutelrol hierin vervult naar zijn mening het management. “Onze managers hebben een voorbeeldfunctie. Het is belangrijk dat zij het gedrag laten zien dat wij ook van onze medewerkers verwachten. Daarin staat resultaatgerichtheid centraal, maar altijd vanuit een basishouding die recht door zee en integer is. Voor haantjesgedrag is in onze bedrijfscultuur geen plaats.”