De helft van de bedrijven stelt periodiek een Strategisch HRM-plan op. Voor 17 procent is dit een pure HR-activiteit. De rest laat zich bijstaan door andere disciplines zo blijkt uit onderzoek van HR Strategie onder 346 HR-professionals.

De schrijver van het Strategisch HRM-plan laat zich bijstaan door de volgende disciplines:

  • Financiën (77 procent)
  • HRM (88 procent)
  • Management (93 procent)

40 Procent geeft aan dat de eindverantwoordelijke manager en de directeur van de HRM-afdeling het plan schrijft. Ook 40 procent van de respondenten geeft aan dat het plan in nauwe samenwerking tussen HRM en het lijnmanagement wordt geschreven. 17 procent geeft aan dat het een HR-activiteit is.

Redenen schrijven HR-plan

Voor 25 procent van de respondenten is een reorganisatie de reden om een plan te schrijven. Andere redenen zijn (positieve) marktomstandigheden, (negatieve) marktomstandigheden, arbeidsmarktomstandigheden en bezuinigingen. 55 Procent geeft aan dat het ‘gewoon’ periodiek gebeurt.