Dit blijkt uit de MKB Marktmonitor 2010, een onderzoek van Unique en TNO onder ruim 2.000 ondernemers. Dit vertrouwen van de ondernemer in de economie wordt geuit in strategische innovatieplannen: het aanboren van nieuwe markten en het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten.
In 2009 was het mkb als gevolg van de economische crisis vooral bezig met kostenbesparende maatregelen, zoals het snijden in personeelskosten. Dit jaar nemen de onderzoekers een omschakeling van interne maatregelen naar externe gerichtheid waar. Ondernemers zijn bezig met nieuwe businessmodellen en lange termijnplanning.
Overcapaciteit?
73 procent van de ondernemers geeft aan nieuwe producten en diensten te gaan ontwikkelen dan wel nieuwe markten aan te willen boren. Er wordt nu minder gesneden en meer geïnvesteerd. Hiermee wordt het vertrouwen en de optimistische kijk van de ondernemer onderstreept. De verwachte jaarlijkse omzetgroei voor het gehele mkb ligt voor de komende twee jaar op vijf procent.
De verwachte totale personele groei ligt op ruim twee procent en loopt dus niet parallel aan de omzetgroei. Een van de reden hiervoor kan zijn dat bedrijven in de afgelopen periode kampten met overcapaciteit en nu bij groei dus minder mensen hoeven in te huren.