Welke ontwikkelingen hebben HR-professionals nog onvoldoende op de radar? Jan Tjerk Boonstra, Principal HR Consultant bij Human Capital Group en docent van de masterclass 'HR Business Partner in 2 dagen' van HR Academy neemt in deel 6 en tevens laatste deel van deze serie wendbaarheid onder de loep. 'Er komt een verschuiving van het denken in functies naar het denken in opdrachten en resultaten.'

Volgens Boonstra gaat het bij wendbaarheid om het zoeken naar een soort continu evenwicht op diverse terreinen. Enerzijds gaat het om het evenwicht tussen wat de mensen kunnen en willen en wat de organisatie nodig heeft op een bepaald moment. Maar het gaat ook om het evenwicht tussen vaste en meer projectmatige werkzaamheden. Boonstra: “Je zult een situatie krijgen waar een groep mensen nog steeds een bepaald type werk doet dat min of meer vast is. Maar daarbovenop komen meer projectmatige werkzaamheden. Iemand van de afdeling boekhouden kan bijvoorbeeld een project doen rondom nieuwe software. Bovenop die projectmatige werkzaamheden is er nog een derde type werk, dat gerelateerd is aan onvoorspelbare en onvoorziene ontwikkelingen. Dat werk kan letterlijk uit de lucht komen vallen.”

Projecten en afdelingsstructuur

Omdat de verhouding in het werk opschuift in de richting van die projectmatige en onvoorspelbare werkzaamheden wordt het steeds belangrijker dat organisaties leren om mensen zowel op die vastere als op de meer wisselende trajecten in te zetten, stelt Boonstra: “Het is niet het een of het ander. Je kunt de focus op projecten heel goed samen laten vallen met een afdelingsstructuur waar mensen een vaste basis hebben.”

Weet welke kwaliteiten je beschikbaar hebt

“Voor HR vereist dit onder meer dat men heel scherp weet in welke sectoren en op welke specifieke vakgebieden de mensen specifieke vaardigheden hebben. Zo kun je rondom een project een goede individuele match maken tussen de opdracht van een klant en een werknemer. Als je precies weet welke kwaliteiten je beschikbaar hebt, weet je ook welke kwaliteiten er niet zijn en die je flexibel moet inhuren. Ook dat versterkt de wendbaarheid en vergroot het lerend vermogen van je organisatie.
Er komt dus een verschuiving van het denken in functies naar het denken in opdrachten en resultaten. Je krijgt daarmee een hele flexibele personeelsbezetting die niet meer is opgebouwd uit het formatieprincipe maar uit vragen van de klant en de inzet van de beste mensen om die vragen op te pakken.”

Andere delen in de serie ‘Ontwikkelingen die u onderschat’:

  1. Selecteren met de nieuwste technologie
  2. Van medewerker naar opdrachtnemer
  3. Diversiteit als maatwerk
  4. Kiezen tussen mens of tech
  5. Personeelswerving en diversiteit