De uitkomsten van het AWVN-onderzoek spreken berichten tegen dat bedrijven vooral vanwege files HNW zouden invoeren. Van de ondervraagde organisaties geeft bijna de helft (47 procent) aantrekkelijk werkgeverschap als de belangrijkste reden waarom HNW in de eigen organisatie is ingevoerd. 16 procent van de bedrijven geeft aan dat kostenbeheersing de belangrijkste reden is. 11 procent voert als reden aan om door HNW maatschappelijk verantwoord te ondernemen.
Arbeidsvoorwaarden
Uit het onderzoek blijkt verder dat iets meer dan de helft van de bedrijven (57 procent) zijn arbeidsvoorwaardenpakket heeft aangepast aan HNW. AWVN stelt dat HNW veel bedrijven sterker kan maken, onder meer door productiviteitsverbetering. De werkgeversvereniging onderscheidt drie dimensies van HNW: werkplek (kantoor, thuis), ICT en mensen. Volgens AWVN ligt de nadruk in HNW nu teveel op de variabele werkplek en ICT-oplossingen. Het succes van HNW hangt juist af van de mensen, en daarmee van verschillende aspecten van werkgeverschap zoals de arbeidsverhoudingen en de stijl van leidinggeven. Zo is onderling vertrouwen tussen medewerker en leidinggevende en tussen medewerkers onderling een noodzakelijke voorwaarde voor succesvol nieuw werken.
Aan het onderzoek van AWVN namen 83 bedrijven deel. Van hen doet 75 procent op de een of andere manier aan Het Nieuwe Werken. Het betreft hier bedrijven uit alle marktsectoren.