De Braziliaanse ondernemer Ricardo Semler is met zijn nieuwe manier van organiseren een inspiratiebron voor veel bedrijven. In een interview in NRC geeft Semler aan dat het grootste deel van de bedrijven dat we nu kennen over tien jaar verdwenen zal zijn. Er moet volgens hem iets veranderen in de manier waarop organisaties over zichzelf denken. „Wij houden ons maar vast aan de unicorn-successen uit Silicon Valley. Maar het is net zoiets als dat ik een foto van George Clooney meeneem naar de kapper.”

Niet realistisch om de kapper te zeggen dat je er aan het eind van de knipbeurt zo uit wil zien aldus Semler in NRC. Hij geeft drie adviezen hoe wel te veranderen.

1. Stel met regelmaat drie keer de waarom-vraag

Door veel waarom-vragen te stellen kom je tot goede inzichten aldus Semler. Hij stelt de vraag al 35 jaar regelmatig drie keer achter elkaar. Want vaak kom je namelijk pas na de derde keer vragen tot een wijs antwoord. Hij geeft als voorbeeld: “Waarom moet je iedere dag een uur in de file staan om op tijd op je werk te zijn? Waarom beginnen vergaderingen vaak tussen 09.00 en 10.00 uur ’s morgens? Waarom kan dat niet worden verschoven zodat jij later van huis kan en maar 20 minuten reistijd hebt?” Semler: “Als je drie keer doorvraagt, kom je vaak uit bij een antwoord als ‘zo doen we het altijd’. Dat is meestal het moment dat mensen beseffen dat ze zijn vastgelopen en dat het tijd is om andere mogelijkheden te onderzoeken.”

2. Maak tijd vrij voor de dingen die je gelukkig maken

Aan het begin van elke dag bedenkt Semler welke afspraken hij zonder dramatische gevolgen kan afzeggen of doorschuiven. “Tijd met mijn kinderen is iets dat niet meer terugkomt, een videoconferentie of werkoverleg kan meestal ook nog wel op een later moment.”

3. Onderwerp jezelf of je bedrijf aan een ‘waarheidsscan’

Vraag niet alleen huidige werknemers of je als organisatie democratisch werkt, maar ook of juist ex-werknemers en ex-klanten. En kijk ook op social media naar vermeldingen. Dat geeft een realistischer beeld. Semler: “Daarom ontwikkelen we momenteel een ‘waarheidsscan’ voor managers en bedrijven zodat ze dit zelf kunnen uitproberen. Wij zijn allemaal heel goed in zelfbedrog en zo’n scan is een interessante reality check.”

Lees ook:

Verslag van presentatie Semler bij De Baak: ‘Elk bedrijf is geschikt voor de Semler-stijl’

Interview met Ricardo Semler: ‘Mission statements zijn onzin’