In 2014 ervoer 55 procent van de ondernemers een sterke tot zeer sterke concurrentiedruk. In 2015 is dat teruggelopen naar 47 procent. De afname van de turbulentie in het ondernemingsklimaat is nog sterker: vorig jaar beleefde 63 procent van de topondernemers sterke turbulentie en nu nog de helft. Opvallend is, dat ondernemers met een hoog innovatietempo de minste concurrentiedruk ervaren.

Dat blijkt uit het jaarlijks onderzoek ‘Mindset van de Business Leader’ van de Baak en netwerkorganisatie Business Leaders onder 200 topondernemers en directeuren.

Het onderzoek laat verschuivingen zien in de managementagenda van business leaders. De prioriteit van het vergroten van innovatie, versterking van het merk, internationalisering en leiding geven aan groei stijgt in de periode 2012 – 2015. Tegelijkertijd neemt de aandacht voor kostenbesparingen en het verbeteren van leiderschapskwaliteiten binnen de organisatie steeds verder af. Joel aan ’t Goor, directeur Business Leaders: “Interessant om te zien is de impact van het innovatietempo binnen organisaties. Van de ondernemers die meer dan driekwart van de omzet halen uit producten die in de afgelopen drie jaar zijn ontwikkeld, ervaren slechts 17 procent een sterke concurrentiedruk. Van de ondernemers die minder dan een kwart van de omzet uit die nieuwe producten halen, is dit maar liefst 58 procent.”

Het menselijk kapitaal

Rob Bos, bij de Baak verantwoordelijk voor het Expertisecentrum Leiderschapsontwikkeling: “De aandacht voor het menselijk kapitaal in de onderneming verflauwt. Het verhogen van leiderschapskwaliteiten staat op minder dan 30 procent van de prioriteitenlijstjes en het vergroten van betrokkenheid en behoud van huidige medewerkers wordt door nog geen 15 procent van de business leaders vermeld als prioriteit. Tegelijkertijd zien we dat veel business leaders moeite hebben met het creëren van een omgeving waarin medewerkers zelf initiatieven nemen voor vernieuwing. En laat dat nou net een bepalende factor zijn voor het innovatietempo en het aanpassingsvermogen van de organisatie.”