Als leverancier van telecommunicatieproducten en -diensten biedt KPN al jaren ondersteuning voor tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Voor de eigen organisatie hield het bedrijf tot voor kort vast aan de traditionele werkplekconcepten, maar daarin komt nu verandering. KPN is er klaar voor en introduceert met veel enthousiasme Het Nieuwe Werken onder zijn medewerkers.
Managementvaardigheden
Op de vraag of Het Nieuwe Werken ook andere vaardigheden eist van managers antwoord Van Tilborg: “Samen met de Erasmus Universiteit onderzoeken we welke competenties een manager nodig heeft om Het Nieuwe Werken goed te kunnen begeleiden.”
Het werkplekconcept moet efficiente sturing bevorderen. “Sommige managers willen graag iedere dag even contact hebben met hun medewerkers. Dat kan eenvoudig door een chatsessie te starten en bijzonderheden uit te wisselen. Door de doelstellingen van de medewerker en de afdeling SMART te formuleren, kan de manager efficiënter sturen. Zo kan hij zijn ‘span of control’ vergroten.”
Gevolgen voor kantoren
Het Nieuwe Werken zal niet alleen gevolgen hebben voor mensen, maar ook voor gebouwen, denkt Van Tilborg. “We zien dat mensen minder gebruik maken van nevenvestigingen van KPN. Als je thuis kunt werken, ga je minder snel naar een ander kantoor dan die waar je je collega’s ontmoet. Ik denk dat door Het Nieuwe Werken de behoefte aan vierkante meters uiteindelijk afneemt. Wij hebben zelf een reductie met 30 procent als norm gesteld, maar de afdeling HRM zit inmiddels al op –40 procent. Deze trend zie je niet alleen bij KPN. Veel organisaties zullen minder investeren in kantoorpanden. Kantoren blijven wel nodig. Als ontmoetingsplek en ook omdat mensen niet allemaal thuis willen werken. Maar de kantorenmarkt zal straks niet meer zo krap zijn.”