Gisteren had ik een bespreking bij een klant over een project rond samenwerking tussen verschillende afdelingen. Het woord ‘burn-out’ viel vier keer. Een van de leden van het projectteam was afgehaakt, burn-out, op de gang stonden twee medewerkers te praten: “ik zit tegen een burn-out aan...”, een collega belde de volgende afspraak af, overwerkt: “hopelijk geen burn-out”, nieuwspush op mijn Ipad: 'burn-out cijfers weer gestegen.'

In een tijd waarin computers steeds meer het geestdodende werk doen, in een tijd waarin steun en specialistische kennis achter het schermpje van onze telefoon zit, waarin we rijker, gezonder en veiliger dan ooit zijn, zijn we allemaal bijna overwerkt, zo lijkt het soms.

En, en in plaats van of, of

Volgens mij ligt het niet aan de hoeveelheid werk dat gedaan moet worden. We willen gewoon te veel. We denken in ‘en, en, en’ in plaats van ‘of, of.’ Targets moeten elk jaar groeien, waarom? Tachtig procent van de organisaties groeit helemaal niet, die blijven gewoon bestaan. Maar ze zetten hun targets wel elk jaar ietsje hoger. De vernieuwing moet nog sneller, waarom? Omdat de anderen het ook doen. Terwijl die zich op ons beroepen. Ik kom bij organisaties waar de klanten tevreden zijn, de financiën dik op orde maar de medewerkers hyper gestrest.

Afdeling menselijk kapitaal uitpersen of ontplooien?

HR doet hier volop aan mee. We willen meer, meer, meer. Maar wij zijn niet van de afdeling het menselijk kapitaal uitpersen, wij waren van het menselijk kapitaal helpen ontplooien. Dat doe je niet door meer, meer, meer.
HR moet zijn verantwoordelijkheid nemen en stilte durven aanmoedigen. Juist niet mee gaan in de waankolk van elke dag. Stilte geeft overzicht en relativering. Stilte zet de waankolk van elke dag stil. Stilte vertelt wat echt belangrijk is, wat nu echt nodig is. Stilte laat ons zien wat er is, niet wat we denken dat er zou moeten zijn. Stilte geeft vertrouwen. Stilte laat ons ons materiaal, ons eigen lichaam, beter kennen. Stilte kan ons zelfs vertellen waar we nú echte aandacht aan moeten geven. Stilte brengt wijsheid.
In een tijd waarin het geestdodende steeds meer uit ons werk verdwijnt kunnen wij ons richten op het schone, het mooie, het unieke. Dat kan prachtig zijn, als ons willen ons niet gek maakt. Dat alsmaar willen veroorzaakt zo’n druk, zoveel herrie, zoveel stress dat we veel te veel doen wat niet echt nodig is. Om een klant te kunnen helpen moet je hem begrijpen, bijvoorbeeld. Dat doe je niet door te kakelen, dat doe je door te luisteren, door stil te zijn.

Daarin moeten wij als HR de organisatie en zijn mensen helpen. Door stilte te her-introduceren. Zelf beginnen met minder doen en anderen verleiden even stil te staan.