Een van de aanleidingen voor de oprichting van StePS was het rapport van de Commissie Arbeidsparticipatie. Hierin werd aanbeveelt om iedereen die tot de beroepsbevolking behoort het recht te geven op een ePortfolio.
Verbetering van de arbeidsparticipatie
De Nederlandse arbeidsmarkt wordt op zowel de korte als de middenlange termijn gekenmerkt door forse kwalitatieve en kwantitatieve knelpunten en tekorten. Daarom zal er hard gewerkt moeten worden aan verbetering van de arbeidsparticipatie en verhoging van de inzetbaarheid.
Leren en werken
Met behulp van een ePortfolio kunnen mensen hun competenties beter in beeld brengen en analyseren wat ze willen, kennen en kunnen, zich verder ontwikkelen en makkelijker de nodige informatie beschikbaar stellen voor het beter en sneller zoeken en vinden van kansen op leren en werken.
Onderwijs en arbeidsmarkt
De komende drie jaar wil StePS dat het ePortfolio behalve bij onderwijsinstellingen meer aandacht krijgt van intermediairs op de arbeidsmarkt en vooral ook bij werkgevers. Volgens StePS moet ervoor worden gewaakt dat het wiel telkens opnieuw wordt uitgevonden. StePS wil stimuleren dat betrokken partijen zoveel mogelijk gebruik gaan maken van beschikbare experts en opgebouwde expertise in onderwijs en arbeidsmarkt.
Het College Standaardisatie heeft ‘TA 2035: E-portfolio NL’ op de lijst met open standaarden geplaatst, wat er op neerkomt dat (semi)-publieke organisaties bij de aanschaf van een systeem voor ePortfolio’s wordt geadviseerd om te kiezen voor het E-portfolio NL format. Deze NTA (Nederlands Technische Afspraak) wordt verder ontwikkeld door de NEN-normcommissie Leertechnologieën.