IT-dienstverlener Logica moet balanceren tussen reorganiseren en investeren in haar belangrijkste kapitaal: de medewerker. Deze moet aan zijn ontwikkeling werken én commerciëler gaan denken. ‘De impact van HR op de bottom line moet verder groeien,’ aldus VP HR Benelux Ido Shikma van IT-dienstverlener Logica in het juli-nummer van HR Strategie.

“Als vijf procent van de 3.000 mensen die bij onze klanten werken wekelijks een saleslead zouden aanbrengen, dan zouden we het meest succesvolle bedrijf van Nederland worden.” Ido Shikma, acht maanden geleden begonnen als Vice President Human Resources Benelux bij IT-consultant Logica, kiest zijn woorden zorgvuldig, een brede lach steeds afwisselend met een bedachtzame blik.

 

Logica telt wereldwijd ruim 40.000 medewerkers, waarvan 5.000 in de Benelux. Het beursgenoteerde bedrijf biedt zakelijke dienstverlening, systeemintegratie en outsourcing aan de grootste bedrijven van Europa. Met Ahold werd vorig jaar een van de grootste contracten ooit voor ‘business process outsourcing’ op HR-gebied afgesloten. Ook grote over heden zijn klant. Onvermijdelijk zal Logica de door het kabinet aan ‘Brussel’ beloofde bezuinigingen aan den lijve gaan onder vinden. Dit alles tegen de achtergrond van een overnamebod door het Canadese ICTbedrijf CGI Group eind mei, dat overigens geen invloed heeft op de HR-agenda. De belangrijkste missies daarop zijn: het optimaal benutten van de aanwezige talenten en het verder vergroten van productiviteit en winstgevendheid.

 

Lang jarige HR-interventies zijn daarbij niet de eerste prioriteit voor Shikma: “Effect bereik je met heel simpele, gerichte acties. Zo doen we nu een experiment waarin we onze beste salesmensen laten samenkomen met onze beste consultants, om hun kennis te delen over hoe je met commerciële leads omgaat.”

 

Wat betekenen die ambities voor de HR-agenda?

“Samengevat zijn er drie punten. Ten eerste het engagement van medewerkers met onze klanten en met Logica zelf. Ten tweede de strategic resourcing: de juiste mensen op de juiste plek krijgen. Daartoe hebben we de opleiding goed bekeken om reskilling optimaal te kunnen inzetten. We kunnen mensen binnen drie maanden de stap laten maken naar een andere functie. Ten derde de vorm van de toekomstige arbeidrelatie, en hoe wij die moeten faciliteren. Bij alle ontwikkelingen is het enige constante onze behoefte aan mensen die veranderingen leuk vinden en een uitdaging zien in de dagelijkse hectiek. Hoe meer van dat soort mensen we hebben, des te beter wordt onze organisatie.”

 

De productiviteit van kenniswerkers verhogen vinden veel organisaties lastig. Hoe slaagt Logica daarin?

“De laatste jaren ligt steeds meer nadruk op de context waarin de medewerker functioneert. Vroeger waren vaardigheden het belangrijkste. Tegenwoordig gaat het erom dat je je talenten en je kennis kunt toepassen. Ofwel: ben je relevant voor de klant? Diens behoefte verschuift naar specialisten die impact hebben op de klant van de klant. Hoe kun je veiliger bankieren met je iPhone, handiger tanken met je tankpas? Dat impliceert commerciëlere, oftewel klantgeoriënteerde medewerkers.”