Steeds meer bedrijven zijn bezig om HNW in te voeren, 40 procent van de bedrijven dit jaar tegen 25 procent van de bedrijven vorig jaar.
HNW Implementatieniveau
|
2011 |
2012 |
HNW is nu niet belangrijk/HNW wordt niet ingevoerd |
11% |
5%
|
Oriëntatie/voorbereiding op invoering van HNW |
46% |
42%
|
Pilots/gedeeltelijke invoering van HNW |
25% |
40%
|
Volledige integratie van HNW in manier van werken |
18% |
13%
|
In 16 procent van de organisaties heeft het management een duidelijke top-down visie voor wat betreft HNW. In 31 procent van de organisaties bestaat de implementatie uit bottom-up initiatieven van de medewerkers. Meer dan de helft van de organisaties (53 procent) ziet HNW echter als een gezamenlijke ontdekkingsreis zonder duidelijke eindbestemming.
Globale business case
Verreweg de meeste managementteams verwachten een globale business case met afspraken op hoofdlijnen. Dit worden er steeds meer zo laat de tabel hieronder zien.
|
2006 |
2008 |
2010 |
2012 |
2014 |
2016 |
Management is overtuigd: er is geen business case nodig |
86% |
42% |
51% |
41% |
24% |
17%
|
Management is enigszins overtuigd: er is een globale business case met afspraken op hoofdlijnen nodig |
14% |
32% |
26% |
31% |
57% |
58%
|
Management moet overtuigd worden: er is een uitgewerkte business case met duidelijke afspraken en resultaten nodig |
0% |
26% |
23% |
28% |
19% |
25%
|
Moeilijk te realiseren
Uit een lijst met 20 mogelijke effecten van HNW, verwachten organisaties er gemiddeld 9 te realiseren. Achteraf blijkt dat gemiddeld slechts 1/3 van de verwachtingen is waargemaakt.
Meten is weten
Meetbare effecten zoals kostenbesparingen worden vaker ‘gerealiseerd gemeld’ dan meer abstracte effecten. Organisaties die onderzoekpartners betrekken bij hun invoering van HNW hebben doorgaans minder verwachtingen, maar geven vaker aan deze te realiseren.