Uit het onderzoek blijkt dat een groot deel van het senior management niet weet of het middenmanagement bekend is met de strategie. Eén derde van de ondervraagde senior managers heeft nog nooit aan het middenmanagement gevraagd of ze de strategie snappen. Bovendien is slechts 17 procent van de ondervraagde managers tevreden met de strategiedoelen van hun collega’s. Bijna een kwart (24 procent) van de managers weet niet eens welke doelen collega’s hebben als het gaat om strategie.
Ontbrekend inzicht in benodigde stappen
Managers moeten niet alleen inzicht hebben in wat de strategie precies behelst, ze hebben ook een gedetailleerd overzicht nodig van wat van belang is om de strategie uit te voeren. Een derde van de ondervraagde managers mist het overzicht van wat nodig is om de strategie uit te voeren. Jeroen de Flander, een van de initiatiefnemers van The Strategy Execution en docent aan de TiasNimbas Business School: “Het komt nu te vaak voor dat in principe goede strategische plannen niet gerealiseerd worden door gebrekkige uitvoering. Aan de ideeën ligt het niet, maar de capaciteit tot effectieve implementatie schiet tekort.”