‘Mensen zijn het belangrijkste kapitaal van onze organisatie’. Een veelgehoord credo. Want zonder mensen en zonder hun inzet is er geen product of dienst en is er dus geen omzet. In de praktijk pakt dit vaak anders uit. Managers nemen beslissingen op basis van financiële, commerciële en operationele analyses. De impact op mensen komt vaak op het tweede plan. Hoe komt dat dan? Voelt vooral HR zich verantwoordelijk voor de mensen in de organisatie? Wij geloven van niet.

Management en HR voelen zich vaak beiden verantwoordelijk voor de mensen in de organisatie. Maar in veel organisaties verschillen de meningen over prioriteiten en taakopvatting en mist het samenspel. Een voorbeeld uit onze praktijk: een HR Manager vertelt dat het management van zijn organisatie vindt dat HR verantwoordelijk is voor het terugdringen van verzuim in hun teams. Hij vindt echter dat managers hierin het voortouw moeten nemen, door regelmatige gesprekken met medewerkers is overmatig verzuim te voorkomen. Hij besluit een proces in te voeren waarin managers zieke medewerkers in hun eerste ziekteweek moeten bezoeken. Na invoering blijkt er niets veranderd; managers pakken hun verantwoordelijkheid niet op.

Hoe komt dit? En vooral; wat kan er beter? Wij zien in onze praktijk vaak discussie ontstaan over de rolverdeling tussen management en HR. Onduidelijkheid over prioriteiten en taken rondom het management van medewerkers. Wat willen we precies doen voor en met de mensen in de organisatie en wie doet nou wat? Waar ligt de eigen verantwoordelijkheid van de medewerker, waar ondersteunt de manager en wat doet HR?

Stel je voor dat managers en HR hun krachten zouden bundelen. Om zo te zorgen voor een groep gemotiveerde en goed presterende medewerkers. Daarvoor is een goede relatie tussen HR en management essentieel. Als de samenwerking goed verloopt, stelt dat de organisatie in staat om het beste uit haar mensen te halen. En zo kunnen die mensen op hun beurt het beste uit zichzelf, de organisatie en hun werk halen. HR Managers kunnen zelf concrete stappen zetten naar business partnership door naar managers te luisteren, door ze te coachen, adviseren en ondersteunen bij het uitvoeren van hun HR taken. En door goede afspraken met managers te maken over rollen, taken en verantwoordelijkheden.

Zo vorm je samen een topteam!