Hutten is een familiebedrijf in de hospitality & food-industrie met ruim 1.400 samenwerkers. Het bedrijf dat in heel Nederland opereert heeft als ambitie om op culinair gebied de beste van Nederland te zijn. In de organisatiestrategie en het HR-beleid is een centrale rol weggelegd in het streven om de Beste, Leukste en Gelukkigste organisatie van Nederland te zijn. “En daarbij staat geluk en het delen van geluk voorop,” vertelt Pascal Verheugd, HR-directeur bij Hutten. “Geluk is namelijk het enige dat zich vermenigvuldigt, wanneer je het deelt. Daar komt bij dat wij als Hutten er rotsvast in geloven dat streven naar BLG een langduriger effect heeft op een organisatie dan het inzetten op alleen financiële doelen.”
Vitaliteit Ideaal Profielgesprek
Het streven naar BLG ontstond zes jaar geleden tijdens een droomweekend waarbij aan de samenwerkers werd gevraagd ‘wat het hoogst haalbare is als het gaat om jou als samenwerker’. De laatste drie jaar is HR druk bezig geweest om het BLG-beleid te implementeren en om te voorzien in de middelen die het mogelijk maken om de BLG-doelstelling te behalen en te behouden. Een van de belangrijkste middelen is het Vitaliteit Ideaal Profielgesprek, dat leidinggevenden tweemaal per jaar voeren met hun medewerkers. Verheugd: “Voorheen was het een invuloefening, waarbij 25 competenties werden nagelopen. Nu zijn daar zes van overgebleven, drie vakinhoudelijke en drie gedragscompetenties. Centraal staan echter het gelukkig werken van de samenwerker en begrippen als relaties met collega’s en betekenis van het werk.”
Emotie verbindt
Verheugd is ervan overtuigd dat je door over geluk te praten heel dicht bij mensen kunt komen en dus effectief met hun ontwikkeling en de ontwikkeling van de organisatie aan de slag kunt gaan. “Iedereen heeft wel eens een minder jaar, maar door daar continu over in gesprek te blijven, kun je wel streven naar het geluk van de medewerker.” Een middel om dat tussen de VIPgesprekken goed te blijven monitoren is de app HappyWe. Medewerkers kunnen hiermee eenvoudig en laagdrempelig op hun smartphone aangeven hoe gelukkig ze op een bepaald moment zijn. Verheugd: “Gemiddeld doen medewerkers dit tweemaal per dag, waarbij de ene melding vaak werkgerelateerd is en de andere met privézaken te maken heeft. Het gaat in ieder geval om emoties, positief of negatief. En dat is belangrijk want emotie verbindt. Daarnaast zijn de meldingen voor teamleden en leidinggevenden goede indicatoren over hoe iemand in zijn vel zit en of iemand bijvoorbeeld langere tijd niet gelukkig is. Het biedt zo een gemakkelijke ingang om in gesprek te gaan.”
Verantwoordelijkheid
Het BLG-beleid leidt er volgens Verheugd toe dat medewerkers makkelijker hun verantwoordelijkheid nemen. “Dat is belangrijk, want onze branche vraagt om een hoge mate van professionaliteit en ondernemerszin. Bovendien biedt het een concurrentievoordeel. Het BLG-bedrijfsbeleid valt namelijk samen met het product en de dienst die wij verkopen.” Het BLG-beleid heeft al geleid tot enkele concrete resultaten. Zo groeit het bedrijf al jaren, ondanks de crisis en is het verzuim laag, vooral omdat gefocust wordt op wat de medewerker wel kan. Daarnaast zijn de scores zowel bij medewerkerstevredenheid als bij gast- en klanttevredenheid hoog.
HR Proffie 2014
Ga voor meer informatie over de HR Proffie en video’s van de winnaars en overige finalisten naar www.proffie.nl