“In zo’n negatieve sfeer is het ontzettend belangrijk dat je mensen weet te bereiken,” vertelt bedrijfscultuurdeskundige Peter van den Boom in de nieuwste editie van het tijdschrift HR Strategie. “Dat is met name een belangrijke taak voor het management. Die moet open en eerlijk zijn en vooral ook de eigen kwetsbaarheid tonen, zodat ook anderen zich uit durven spreken. HR moet in zo’n situatie vooral adviserend en ondersteunend optreden.”
Verbindende waarden
In het artikel wordt verder ingegaan op de slagingskansen van de gedwongen fusie tussen Fortis en ABN AMRO. Van den Boom is positief over de benoeming van Gerrit Zalm tot topman van de fusiebank. “Dit is goed voor de organisatiecultuur. Zalm hoort niet tot een van de subculturen binnen de bank en is daardoor beter in staat om de delen binnen de organisatie met elkaar te verbinden.”
De bedrijfscultuurdeskudige adviseert de bank om ‘opnieuw de eigen kernwaarden te definiëren’. “En dan niet alleen het bestuur dat even ‘quick & dirty’ een lijstje maakt dat vervolgens niet beklijft binnen de organisatie. Wat me nu het meest nodig lijkt is sociale innovatie: binnen de organisatie werkgroepjes vormen en samen met elkaar opnieuw op zoek gaan naar de verbindende waarden die in het verleden de bank groot hebben gemaakt. Ik denk dat HR een uitstekende aanjager en facilitator van zo’n verbindend proces kan zijn. HRM’ers weten wat er leeft en ook hoe je angsten en gevoelens van onveiligheid het beste naar boven haalt.”
Ga voor meer informatie over HR Strategie naar www.hrstrategie.nl en zie het persbericht Overheid spint garen bij bonussen ABN AMRO.