Uit het jaarlijkse onderzoek ‘HR Trends 2012-2013’ van ADP Nederland, Berenschot en Performa Uitgeverij onder 1.100 Nederlandse HR-Professionals blijkt dat slechts 16 procent is overgestapt op de nieuwe werkkostenregeling: 84 procent moet dus nog in 2013. Van de groep die de overstap al maakte was in de meeste gevallen (49 procent) de financiële afdeling verantwoordelijk. 9 procent geeft aan dat het een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van de afdelingen HR en financiën. De salarisadministratie en de HR-afdeling zijn elk met 21 procent verantwoordelijk voor de overstap naar de werkkostenregeling. Kennelijk wordt de invoering van de WKR vooral gezien als een financiële zaak en minder als arbeidsvoorwaardelijke aanpassing.
HR in de lead
Opvallend is dat HR in belangrijkere mate verantwoordelijk is voor die organisaties die de WKR nog moeten invoeren dan bij de organisaties die de overstap al hebben gemaakt. Waarschijnlijk hangt dat samen met het feit dat vooral het financiële motief genoemd werd door de organisaties die al overgestapt zijn.
Dik van Leeuwerden, Manager Kenniscentrum Wet- & Regelgeving van ADP: “Als een werkgever overgaat naar de WKR komt het voor dat arbeidsvoorwaarden worden aangepast. Het uitvoeren en communiceren daarvan is natuurlijk een zaak van de HR-afdeling. Maar ik kan mij voorstellen dat het besluit om de arbeidsvoorwaarden aan te passen niet alleen door HR wordt genomen. Het invoeren van de WKR is in de praktijk een gezamenlijke verantwoording van Salarisadministratie, Finance en HR. Zeker bij de wat grotere ondernemingen wordt hiervoor een projectgroep ingesteld. Vanuit deze projectgroep komt dan naar voren dat er arbeidsvoorwaarden kunnen of moeten worden aangepast.”
Arbeidsvoorwaarden aanpassen
Dit aanpassen hoeft niet alleen negatief te zijn aldus Van Leeuwerden. “Je kunt ook denken dat een bovenmatige reiskostenvergoeding niet langer bij de werknemer wordt belast, maar ten laste van de vrije ruimte wordt gebracht omdat er nog ruimte over is. Ook wordt de vaste telefoon thuis bij de werknemer wel aangepakt zoals ik begrijp. Werkgevers betalen nog steeds voor deze telefoon terwijl de werknemer al lang een mobiel van de zaak heeft. De vaste telefoon thuis is belast onder de WKR dus wordt de WKR gebruikt om de telefoon thuis te schrappen.”