Dit komt naar voren in de HR Benchmark 2011, een jaarlijks onderzoek dat dit keer is gehouden onder 454 organisaties door TNS Consult en TNS Nipo in opdracht van Raet. De veranderde achtergrond van HRM’ers resulteert in een meer cijfermatige benadering, waardoor van nature meer samenwerking ontstaat tussen HR en Financiën. Zo geeft 40 procent van de HR-professionals in het onderzoek aan dat zij samen met Financiën zorgen voor business cases en Return-on-Investment (ROI) analyses.
Ondanks deze bedrijfskundige aanpak valt op dat er slechts een lichte stijging is van het aantal organisaties dat werkt met heldere indicatoren: van 19 procent in 2010 naar 22 procent in 2011. Wel worden steeds meer verschillende KPI’s gebruikt waarop gestuurd wordt.
De samenwerking tussen Financiën en HR wordt gedreven door de noodzaak tot kostenbesparing en effectiever investeren bij een groot aantal organisaties. Daarnaast moet HR meer verantwoording kunnen afleggen over het rendement van investeringen in personeel. Er wordt dus gekeken naar zowel de kosten als de productiviteit van medewerkers.
Krijg grip op de ROI van uw medewerkers
In het oktobernummer van HR Strategie gaf de Amerikaanse HR-goeroe Jac Fitz-enz ook al aan dat op zo’n 70 procent van alle HR-afdelingen geen heldere gegevens te vinden zijn over het rendement van personeelsuitgaven. Volgens hem wordt vaak niet eens de koppeling gemaakt tussen de toegevoegde waarde van medewerkers en de financiële resultaten van de organisatie.
Hoe krijg je als bedrijf grip op deze grotendeels ‘verborgen’ ROI van je mensen? Fitz-enz: “Neem bijvoorbeeld zoiets als leiderschap: hoe ga je dat meten? Beantwoord voor de organisatie dan de vraag wat iemand tot een goede leider maakt. Welke gedrag moet iemand daarvoor vertonen? Neem je dit gedrag waar bij de betreffende medewerkers? De consequenties van vertoond gedrag uiten zich weer in zaken als betere service voor klanten, betere kwaliteit van producten en diensten et cetera. Laatstgenoemde zaken vind je weer terug in je financiële resultaten, dus als je de koppeling met gedrag kunt maken dan kun je dus ook de ROI van je mensen meten.”