Hoe ondersteun je de organisatie bij het maken van een efficiencyslag? Wat is hier de rol voor HR? Drie deskundigen geven antwoord.

Hein Knaapen is Global Head of HR bij ING. Hij zegt : “Ik denk dat er een flinke rol voor HR is weggelegd. Als je ervan uitgaat dat wij ervoor zijn om leiders en managers effectiever te maken, dan hebben we een uitgesproken belangrijke rol in dit onderwerp. In de kern is het immers een vraag over de effectiviteit van de manager.”

Productiviteitsverhoging en vergrijzing

Ook Ingrid Kerr, die als interim manager diverse HR-afdelingen aanstuurde, ziet een stevige rol voor HR: “Dezelfde dienstverlening, beter, sneller en goedkoper met minder mensen. Dat is vaak de hoofdopgave voor de komende jaren. De aandacht ligt dan logischerwijs op het doorvoeren van  productiviteitsverhogende maatregelen in zowel de organisatie van het werk als de kwaliteit van medewerkers. Aan beide zijden kan HR uiteraard een bijdrage leveren. Aan de P kant van het vak door bijvoorbeeld recruitment- en ontwikkelbeleid de juiste mensen te vinden of op te leiden en te behouden. Of door performance management goed door te voeren in de organisatie. Maar ook aan de O kant; voorstellen doen voor organisatieaanpassingen, hoort bij dit vraagstuk. Productiviteitsverhoging is bij uitstek een vraagstuk voor de HR-afdeling. Tegelijkertijd staat productiviteitsverhoging en de vergrijzing in een organisatie op gespannen voet. Ook daar heeft HR een taak om na te denken hoe de organisatie letterlijk gezond te houden.”

Prestatie-eisen

Wil Houtzager, partner bij NextHRM, vindt dat je efficiency niet als een geïsoleerd thema kunt zien. Hij zegt: “Een focus op efficiency alleen is niet productief. De prestatie-eisen die gesteld worden aan organisaties hebben betrekking op efficiency + kwaliteit + flexibiliteit + plus innovatie + duurzaamheid. Wanneer eenzijdig het accent op efficiency wordt gelegd realiseer je wellicht kortetermijnbesparingen maar verlies je op korte en langere termijn wellicht veel meer.”

“Het is mijns inziens veel interessanter om de gezamenlijke kwaliteiten van mensen te mobiliseren om de productiviteit te verbeteren, rekening houdend met alle verschillende prestatie-eisen. Dat geeft een veel positievere energie en leidt ook tot kostenbesparing en dus tot efficiency. Dit verlangt wel de kwaliteit om als organisatieadviseur te opereren.”

Leren op het werk

Volgens Kerr is ontwikkelen ook een belangrijk kernwoord bij het maken van een efficiencyslag: “Ik zet zeer in op opleiden en ontwikkelen zonder dat we heel veel opleidingskosten hoeven te maken. Het ontwikkelen van medewerkers doe je door ze inspiratie, ruimte en middelen te bieden. Volgens de 70-20-10 procent filosofie is juist het leren op het werk, dicht tegen de werkvloer aan het meest effectief (70 procent) en een klassikale les is volgens onderzoek maar 10 procent effectief. En bij het ontwikkelen op de werkvloer kan je als organisatie heel goed faciliteiten bieden. Stretch assignments, interne onderzoeksopdrachten, projecten, management development, talent development, jobrotatie zijn allemaal mogelijkheden die heel waardevol kunnen zijn voor de medewerker en je de kop niet hoeven te kosten.”