Marjolein Balemans (Antoni van Leeuwenhoek): ‘Het werk hier gáát ergens over’
En zo stond ineens de zorgsector volop in de belangstelling. Zo ook het Amsterdamse Antoni van Leeuwenhoek, waar Marjolein Balemans sinds 3,5 jaar HR-manager is, maar nog nooit zo’n achtbaan meemaakte. ‘Een ongelooflijk spannende tijd.’
Britt Breure (AFAS): ‘Het gaat best ver wat wij doen voor onze mensen’
Een chef-kok en een masseur, en in coronatijd met enige regelmaat een presentje voor alle 500 medewerkers. Bij AFAS is op HR-gebied weinig te gek. Toch telt de HR-afdeling maar één medewerker: HR-directeur Britt Breure. Hoe flikt ze dat toch allemaal? ‘Het gaat om de creativiteit om van dingen een feestje te maken.’
Math Hoenen (Evean): ‘Werkplezier, dat is dé opgave van deze eeuw’
Niets is zo bepalend voor prestaties van een organisatie als diens organisatiecultuur, stelt Math Hoenen. Maar hoe krijg je zo’n cultuur in beweging, de goede kant op? Als HR-manager bij de Noord-Hollandse zorgorganisatie Evean was hij er het afgelopen jaar hard mee bezig. En toen kwam corona…
Martijn Scheen (WUR): ‘Je moet altijd proberen te verleiden op inhoud’
Bij de Wageningen University & Research (WUR) zetten ze bij hun medewerkers steeds meer in op: regie op eigen loopbaan en eigen inzet van talent. Hoe maak je het voor mensen inzichtelijk wat hun talent is en waar ze hun hand voor kunnen opsteken? Martijn Scheen, HR-directeur: “Je ziet dat corona dat in een stroomversnelling heeft gebracht. Wij hebben daarvoor in no time ‘Matchpoint’ opgericht, een intern digitaal platform.”
Florien de Nijs (Exact): ‘Sturen vind ik niet het goede mechanisme’
HR is steeds meer marketing, vindt Florien de Nijs, HR-directeur van softwarebedrijf Exact. ‘Je moet niet alleen regeltjes uitvaardigen, je moet ook kijken hoe je het presenteert. Of de ontvanger het waardeert als cadeautje.’ Alleen zo maak je op lange termijn het verschil, denkt ze. ‘Maar de klant centraal stellen, dat is nog best omdenken in HR, merk ik.’
Suzanne Jungjohann (Albert Heijn): ‘Als je hier iets doet, heeft het al snel veel impact’
Na een carrière bij onder meer Randstad en NN (Nationale Nederlanden) kreeg Suzanne Jungjohann de kans om aan de slag te gaan als HR-directeur bij Albert Heijn. Maar wat ze bij haar overstap natuurlijk nog niet kon bevroeden, is de stroomversnelling waarmee Albert Heijn in 2020 te maken kreeg. Van – nu eens letterlijk – hamsterende Nederlanders tot een ongekende druk op de online bezorgdienst: corona stelde het bedrijf voor vele nieuwe uitdagingen.