Vijf manieren om medewerkers geïnformeerd te houden als onderdeel van een strategisch communicatieplan:
1. Strategisch rondje. Deze tactiek is gebaseerd op de medische praktijk (Denk aan een arts die zijn dagelijkse visitatieronde doet). Feitelijk nemen leidinggevenden per dag een uur de tijd om met medewerkers te praten om te weten te komen wat er speelt. Wat werkt wel en wat werkt niet? Dit is niet alleen een beproefde strategische communicatiemethode, een rondje om is een goede manier om vragen of zorgen van medewerkers te beantwoorden.
2. Medewerkers fora. Houd geregeld deze bedrijfsbrede bijeenkomsten. Het zijn goede momenten om mensen op de hoogte te houden hoe het gaat en wat de komende veranderingen zijn. En om feedback te krijgen en ideeën op te doen.
3. Nieuwsbrieven. Vul ze met berichten over belangrijke maatschappelijke veranderingen en de manier waarop het bedrijf daarop inspeelt. Inclusief tips hoe medewerkers hieraan persoonlijk bij kunnen dragen.
4. Prikbord. Communiceer niet alleen per mail of intranet, maar hang daadwerkelijk prikborden op in gemeenschappelijke ruimten. De informatie daarop kan uit allerhande berichten bestaan: informatie over het industriële klimaat, de veranderingen daarin, wat concurrenten doen, nieuw aangenomen medewerkers, etc.
5. Huisregels updates. Deze richtlijnen geven aan wat het gewenste gedrag is en zouden de bedrijfscultuur moeten weergeven. Als dat niet het geval is, vraag medewerkers dan om feedback en pas ze waar nodig aan.