Werknemers in de financiële dienstverlening blijken het beste in staat om te werken volgens de principes van Het Nieuwe Werken (HNW). Ook hebben zij de meeste invloed op hun rooster of werktijden en hoeven zij het minst beschikbaar te zijn voor overwerk. Dit blijkt uit de Gewoon Goed Werk Merk (GGWM)-enquête van FNV Bondgenoten.

Lukt het werknemers om grip te krijgen op hun tijd? Volgens www.hetnieuwewerkendoejezelf.nl lopen kenniswerkers voorop in HNW. Bij productiebedrijven staat HNW nog in de kinderschoenen.

 

De resultaten van de GGWM-enquête bevestigen dit beeld. Werknemers uit de financiële dienstverlening lukt het het beste om werk en privé goed te combineren. Andere branches scoren op HNW-gerelateerde onderwerpen niet slecht, maar er valt nog wel veel te verbeteren aldus FNV. Terwijl HNW ook kansen biedt voor werknemers uit de industrie of de metaal, bijvoorbeeld met het zelfroosteren.   

 

Man/vrouw

Uit de GGWM-enquête blijkt dat mannen iets optimistischer zijn over hun mogelijkheden om verlof te nemen (bijvoorbeeld bij ziekte van een gezinslid) dan vrouwen. Vrouwen antwoorden echter positiever dan mannen op de vraag of ze tevreden zijn over de invloed die ze hebben op hun rooster of werktijden. Mannen menen vaker dan vrouwen dat zij beschikbaar moeten zijn voor overwerk.    

 

Leiderschap

 

HNW vraagt de nodige aanpassingen van de fysieke werkomgeving en de inzet van nieuwe ICT-middelen. Maar cruciaal voor het slagen van HNW is de rol van de manager. Hij of zij vervult een voorbeeldfunctie wat betreft de noodzakelijk mentale- en gedragsverandering laat de praktijk zien.  In de GGWM-enquête geven veel werknemers aan dat ze zeer ontevreden zijn over de leidinggevende kwaliteiten van hun manager. Zo zou hun leidinggevende niet veel aandacht of waardering voor ze hebben. Ook hebben ze weinig vertrouwen in de directie van hun bedrijf. 

 

Tijdstress

Werken, gezin, huishouden, hobby’s, vrienden en gezond blijven. Veel mensen ervaren stress om al deze zaken te combineren. De resultaten uit de GGWM-enquête onderschrijven dit beeld. Veel sectoren (inclusief financiële dienstverlening) komen slecht uit de bus als het gaat om de geestelijke belasting van hun personeel. Werknemers werken dan onder hoge tijdsdruk en vinden hun werk geestelijk of emotioneel zwaar.