Het invoeren van HNW in een organisatie is niet één moment, maar duurt langere tijd is de ervaring van Thijs Edelkoort, senior consultant bij AT Osborne. “Ga ervan uit dat je twee jaar nodig hebt voorafgaand aan het moment dat je HNW gaat toepassen, en daarna nog twee jaar om de dingen goed in te regelen.” Vooral het laatste gaat veel tijd in zitten is ook de ervaring van Evert Pruis, consultant bij EMC: “Mensen krijgen een diffusere workflow. Informatie komt binnen via mail, mobiel, het postvak… We weten uit onderzoek dat het lang duurt voordat mensen een nieuwe werkwijze autonoom gaan voortzetten. Je moet iets echt heel vaak gedaan hebben voordat ’t in je systeem zit.”
Aanleiding formuleren
Bij een dergelijk meerjarentraject is de allereerste stap dat de aanleiding heel scherp geformuleerd moet worden, is het advies van Pruis. “Je moet als organisatie weten waar in jouw specifieke organisatie de noodzaak tot veranderen ligt én wat je met die verandering wilt bereiken. De complexiteit van het Nieuwe Werken zit ‘m in de integratie. Er komen heel veel dingen bij elkaar op het gebied van huisvesting, cultuur en ICT, en de concrete noodzaak om te veranderen verschilt per bedrijf. Ik heb in een bedrijf gewerkt waar de HR-manager volledig werkte volgens Covey, op het gebied van de managementcultuur was dus alles in orde, maar de ICT was een groot probleem. Bij een andere opdracht aan een universiteit was de ICT juist uitstekend, maar moest aan de interne cultuur heel veel veranderen.”
Gedragsverandering
Edelkoort: “Wij beginnen met het benoemen van de nieuwe maatschappelijke context. Zodra helder is gedefinieerd welke bouwstenen een organisatie nodig heeft, is het onze taak om erop te letten dat de bouwstenen synchroon worden geïmplementeerd. Zodat op de Grote Dag de ICT draait, de faciliteiten op orde zijn én de mensen kundig en vaardig. Die gedragsverandering is enorm belangrijk. Je kunt mensen een elektrische tandenborstel geven, maar als ze op de oude manier blijven poetsen levert dat weinig op. Je moet ze dus ook leren op de nieuwe manier te poetsen.”
Leren op de werkplek
Pruis: “Belangrijk uitgangspunt bij die gedragsverandering is dat mensen leren op de werkplek. Omdat we regelmatig moeten anticiperen op een situatie die nog niet bestaat werken we soms met een gesimuleerde omgeving. SNS Bank had een volledige marketing mock up in een kelder in Amersfoort, waar medewerkers met de nieuwe situatie konden kennismaken voordat hij bestond. Verder is het erg belangrijk dat je veranderingen onvermijdelijk maakt. Bijvoorbeeld doordat je oude werkplek niet meer bestaat, wordt je gedwongen om HNW te omarmen. ”
Ga naar www.hnw-inbedrijf.nl voor meer nieuws over Het Nieuwe Werken.