Gevraagd naar de status van HNW binnen bedrijven komen de meeste bedrijven maar net met de hakken over de sloot zo blijkt uit een HNW-scan van Credo consultancy onder 100 organisaties. Leidinggevenden hebben daarbij wel een iets positiever beeld dan medewerkers. Knelpunten voor de laatsten zijn vooral een gebrek aan communicatie en resultaatgerichtheid.

Resultaten van de scan laten tot dusver een behoorlijk gevarieerd beeld zien. Uitgedrukt in een overall gemiddeld rapportcijfer komt deze uit op niet meer dan een mager zesje (tienpuntsschaal).

 

Blijven steken

Diverse bedrijven zijn goed op weg om HNW door te voeren. Toch zijn er ook nog wel diverse waar HNW is blijven steken in introductie van bepaalde ICT-toepassingen en/of het inrichten van flexibele werkplekken. Bedrijven en instellingen hebben zich nog niet of nauwelijks de tijd gegund om stil te staan bij wat Het Nieuwe Werken inhoudt en wat het voor hen kan betekenen.

 

In de scan wordt de status van HNW binnen een organisatie gemeten langs 5 pijlers:

  • Strategie: heldere concrete doelstellingen en resultaatafspraken op alle niveaus
  • Leiderschap: inspireren en betrekken van medewerkers; vertrouwen en loslaten
  • Cultuur: resultaatgerichtheid, openheid, teamwork en flexibiliteit
  • Professionaliteit: expertise, vakmanschap, zelfstandigheid, samenwerken
  • Huisvesting/ICT: digitalisering, ICT middelen, adequate werkplekken en ontmoetingsplaatsen

 

Rapportcijfer HNW

Leidinggevende

Medewerker

Strategie

6.2

5.1

Leiderschap

6.5

6.0

Cultuur

6.4

5.3

Professionaliteit

6.1

6.4

Huisvesting & ICT

6.0

5.9

Overall gemiddelde

6.3

5.7

 

Leidinggevenden positiever

Leidinggevenden lijken over het algemeen een positiever beeld over de status van HNW in hun organisatie te hebben dan medewerkers. Beiden zijn het er wel over eens dat in toenemende mate gehandeld wordt vanuit respect en vertrouwen en dat meer ruimte ontstaat om je talenten optimaal in te zetten in je werk. Ook geven ze beiden aan dat onvoldoende (helderheid in) communicatie en het niet nakomen van afspraken tot de grootste obstakels naar HNW behoren.

 

Resultaatafspraken

Er zijn interessante verschillen te zien tussen de uitkomsten van leidinggevenden en medewerkers. Zo vinden medewerkers dat hun leidinggevende de verwachtingen onvoldoende helder communiceert en vastlegt in persoonlijke doelstellingen en resultaatafspraken (cijfer 4.5 versus 6.4). Daarnaast geven medewerkers een duidelijke onvoldoende aan het vermogen van hun organisatie om in te spelen op veranderingen (cijfer 4.6 versus 6.5). Opvallend genoeg geven juist medewerkers een significant lagere score voor resultaatgerichtheid binnen hun organisatie. Al met al, een duidelijk signaal aan leidinggevenden om niet te makkelijk te denken of te snel tevreden te zijn ten aanzien van deze aspecten in hun organisatie.

 

ICT

Verrassende uitkomst is toch wel dat in veel organisaties ICT nog steeds onvoldoende professioneel georganiseerd is. Dit is overigens wel mede afhankelijk van de grootte van de organisatie.