Op dit moment bestaat 10 procent van de beroepsbevolking uit ‘nieuwe werkers’. Tweederde van de baten komt tot stand door het sterk terugdringen van de hoeveelheid reistijd. De gemiddelde Nederlander reist 54 minuten per werkdag van huis naar werk en terug. Dat is het hoogste gemiddelde van Europa. Door meer thuis te werken en minder te reizen, houden mensen tijd over. De verwachting is dat ongeveer de helft van deze tijd effectief aan werk wordt besteed, en de andere helft aan meer ontspanning.
Volksgezondheid
Als 20 procent van de beroepsbevolking twee dagen per week thuis werkt, vermindert het aantal auto’s op de weg met 180.000 per werkdag. Dat scheelt 3,5 miljard autokilometers. Dit leidt tot minder files, minder luchtverontreiniging, minder verkeersslachtoffers en minder CO2-uitstoot, zo concludeert het rapport. HNW kan leiden tot permanent ‘vakantieverkeer’ op de weg en tot positieve effecten op de volksgezondheid. De baten van minder verkeersongelukken en minder CO2-uitstoot door het verkeer zijn 117 miljoen euro in 2015.
Arbeidsproductiviteit
Naast mobiliteitsvoordelen zorgt HNW eveneens voor een stijging van de arbeidsproductiviteit en de arbeidsparticipatie. Met name kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt, zoals ouderen en gehandicapten, kunnen profiteren van thuis- en flexibel werken. Geschat wordt dat uit deze groep 8.300 mensen extra tot de arbeidsmarkt toetreden.
Aandachtspunten
HNW kent ook aandachtspunten. Door veel thuis te werken kan het contact met collega’s verwateren en thuiswerken kan leiden tot meer overwerk. Het is daarom belangrijk dat HNW niet van bovenaf wordt opgedrongen aan werknemers, maar dat werknemers er zelf voor kunnen kiezen. HNW gaat tenslotte over meer vrijheid en verantwoordelijkheid.
Klik hier voor het volledige rapport.