In het Nederlandse bedrijfsleven houdt maar tien procent van de werkgevers zich serieus bezig met behoud van hun oudere werknemers. Uit onderzoek van Manpower is gebleken dat een groeiend deel van de oudere werkenden bereid en in staat is om langer te werken, als ze daartoe ook worden aangemoedigd. Zo meldt ORnet.nl.

Voor het nieuwste Manpower Witboek ondervroeg Manpower bijna 27.000 werkgevers in 25 landen en gebiedsdelen. Het onderzoek was bedoeld om te achterhalen of bedrijven een speciale rekruteringsstrategie hanteren voor oudere werknemers én of er beleid is ontwikkeld om oudere werknemers ook na hun pensioenleeftijd te behouden.

 

Manpower Senior

Het Witboek geeft concrete tips voor een beter leeftijdsbewust personeelsbeleid. Manpower bundelt alle kennis over en ervaring met oudere werknemers in een nieuwe business unit: Manpower Senior. Deze business unit begeleidt 55-plussers bij een positieve keuze voor werk dat bij hun persoonlijke levensfase past, adviseert werkgevers over de inzet of het behoud van oudere werknemers en stimuleert leeftijdsbewust personeelsbeleid bij de opdrachtgevers als investering in een succesvolle toekomst.

 

Doeltreffende maatregelen

Volgens Hans Leentjes, algemeen directeur Manpower, zien werkgevers (nog) niet genoeg in hoe belangrijk arbeidsparticipatie van ouderen is voor een gezonde economie in de toekomst én weten ze onvoldoende hoe ze doeltreffende maatregelen kunnen nemen. De beste manier om oudere werknemers aan te spreken is volgens Manpower er simpelweg voor te zorgen dat de organisatie die banen biedt die ouderen willen. Daarnaast is het zaak hun betrokkenheid  te waarborgen, door hen te blijven behandelen als gewaardeerde teamleden.

 

Tips om oudere talenten niet te verliezen:

  • Maak een kritische analyse van de demografische opbouw en toekomst van het personeelsbestand
  • Houd de vaardigheden van alle, ook de oudere, medewerkers op peil door levenslang leren
  • Houd oudere werknemers betrokken door ze met respect te bejegenen en te behandelen als volwaardig lid van het team
  • Geef open en eerlijke feedback over verwachtingen en prestaties. Met het ‘sparen’ van de oudere werknemer bewijs je hem een slechte dienst
  • De positieve prikkel van mogelijke loopbaanontwikkeling en promotie werkt ook bij oudere  werknemers
  • Help oudere werknemers met de planning van de tweede helft van hun leven
  • Een goede werk-privé-balans is voor oudere werknemers minstens zo belangrijk als voor werkende ouders