De belangrijkste reden om niet aan de employer brand te werken is een gebrek aan expertise. Dat blijkt uit de voorlopige bevindingen (op een steekproef van 100 van bijna 250 respondenten) van een onderzoek van het Belgische HRMinfo.net naar de kritische succesfactoren bij Employer Branding.

De belangrijkste reden om niet aan de employer brand te werken is een gebrek aan expertise (43 procent). Voor 41 procent is dat het gebrek aan budget. 20 procent vindt het niet van belang. 7 procent vindt het te duur en 3 procent is niet overtuigd van de voordelen.

 

HRM expertise

Gebrek aan expertise is de belangrijkste bottleneck bij employer branding. Voor 9 procent gaat het dan om de algemene expertise, voor 4 procent ontbreekt de expertise bij HRM/P&O, bij 4 procent bij Corporate Communications en voor 3 procent bij externe dienstverleners.

  

Internationaal onderzoek

Het onderzoek loopt internationaal maar de voorlopige resultaten hebben alleen betrekking op Belgische employer branding professionals. Dat zijn niet alleen HRM’ers maar soms (ook) corporate communicatie of marketing-medewerkers.

 

Nederlandse situatie

Het onderzoek loopt nog steeds (tot 15/11). Speciale rapportage (o.m. via HR Praktijk) met betrekking tot de situatie in Nederland wordt later ter beschikking gesteld – indien voldoende Nederlandse respondenten (minimaal 100). Hoe dan ook worden de Belgische bevindingen afgezet ten opzichte van de situatie in de rest van Europa.

Om deel te nemen aan de online bevraging (die, afhankelijk van uw antwoorden/situatie 8 tot 16 minuten duurt) : www.HRMinfo.net/survey