Op een hoofdkantoor van een bedrijf zijn de ervaringen met overnames te heterogeen om er van te leren. Conclusies kunnen daardoor juist verkeerd uitpakken. Volgens Schijven kan het leren over overnames daarom het beste vooral gebeuren bij businessunits die te maken hebben met hetzelfde soort werkzaamheden als overgenomen concurrenten. Verder stelt Schijven dat bedrijven bij overnames niet zomaar kunnen leren van eerdere ervaringen. Overgenomen bedrijven verschillen vaak in meerdere opzichten sterk van elkaar. Ervaringen met overnames zijn daarom niet direct toepasbaar op nieuwe overnames.
Succes
Een andere conclusie van Schijven is dat fusies zeker na herstructurering op de lange termijn vaak succesvoller zijn dan we denken. Hij gaat hiermee in tegen onderzoek waaruit blijkt dat de meeste fusies niet slagen. Volgens Schijven was dat onderzoek tot nu toe gericht op de korte termijn en schonk het te weinig aandacht aan de successen op de lange termijn. De Tilburgse econoom stelt dat veel bedrijven na een reeks overnames overgaan tot een radicale herstructurering van hun organisatiestructuur. Na deze koerswijziging functioneren ze met beduidend meer succes.
Tip
Een fusie (door bijvoorbeeld een overname) heeft tijd nodig. Het samengaan van bedrijfsculturen kost jaren. Dit betekent dat u aandacht moet houden voor de ontwikkeling van een nieuwe gemeenschappelijke cultuur zelfs als de formele fusie al lang achter de rug is en regels en systemen al lang op elkaar zijn afgestemd. Doet u dit niet dan blijft het gevaar van eilandjes binnen een organisatie altijd aanwezig. Het gevolg van dit laatste is al snel een verziekte werksfeer met het bijbehorende hoge verzuim.