Dit blijkt volgens De Volkskrant uit een onderzoek van Boudewijn Driedonks en Arjan van Weele aan de Technische Universiteit Eindhoven. Uitgevoerd onder meer dan 80 teams uit 20 organisaties.
Het gaat niet alleen om winnen
Als een team slecht scoort, dan komt direct de positie van de teamleider en van de individuele teamleden ter discussie te staan. Dit geldt in de voetballerij maar ook in het bedrijfsleven. Business teams die slecht scoren ten aanzien van een vooraf gesteld doel moeten kunnen rekenen op het managementteam. Soms is de makkelijkste weg om de ‘verantwoordelijke’ meteen weg te sturen. Maar is het niet de taak van het hele team om uit een tegenslag te klimmen?
Managers baseren hun mening primair op resultaten die het team boekt en waarop zij zelf worden afgerekend. De individuele werknemer kijkt, naast prestaties ook naar andere aspecten, zoals de sfeer en de opofferingsgezindheid in de organisatie. Ook zijn de middelen waarmee resultaten moeten worden behaald erg belangrijk. Dan gaat het niet alleen om het ‘winnen’ maar op de manier waarop de organisatie draait.
Randvoorwaarden
Uit het onderzoek blijkt ook dat zolang de resultaten goed zijn, managers geen reden tot ingrijpen zien, terwijl werkgevers dit soms hard nodig vinden. In het geval van slechte resultaten spelen vaak andere zaken een rol dan de individuele kwaliteiten. Stelt de organisatie de werknemers in staat om goed te presteren? Dit is een van de eerste vragen die succesvolle managers zichzelf af moeten vragen. Aldus de onderzoekers Driedonks en van Weele.