De professor aan de University of Michigan zette eind jaren negentig de HR-wereld op zijn kop met het kwadrantenmodel dat zijn naam heeft gekregen: het model van Ulrich. In zijn bekende boek Human Resource Champions introduceerde hij de vier hoofdsegmenten waar HRM’ers zich mee bezighouden: administrative expert, employee champion, change agent, strategic partner.
Ulrich was in Nederland naar aanleiding van zijn onlangs verschenen nieuwe boek The Why of Work, dat hij samen met zijn vrouw – en praktiserend psycholoog – Wendy heeft geschreven. Hierin schetsen ze de weg naar een zogenoemde ‘abundant organization’ waarin individuele medewerkers hun ambities en acties aanwenden om betekenis te creëren voor zichzelf, waarde voor stakeholders en tevens een bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving.
Zeven drijfveren
Hoe zorg je voor zingeving op de werkvloer? Ulrich: “Het begint allemaal bij de leiders, zij bepalen de cultuur en de missie van een organisatie. HR heeft daarbij een faciliterende rol en moet ervoor zorgen dat medewerkers optimaal de ruimte krijgen om binnen die cultuur te floreren.”
Ulrich identificeert 7 drijfveren achter zingeving in organisaties:
- Identiteit: waar staan we om bekend?
- Doel en richting: waar gaan we heen?
- Onderlinge relaties en teamwork: wie doen er mee?
- Prettige werkomgeving: hoe creëren we de ideale werkomstandigheden?
- Betrokkenheid: welke uitdagingen staan ons te wachten?
- Veerkracht en leervermogen: hoe leren we van tegenslagen?
- Plezier in het werk: waar worden we blij van?
Concreet geld
Organisaties die hoog scoren bij de positieve invulling van deze ‘drivers’ nemen volgens de goeroe een flinke voorsprong op hun concurrenten. Ulrich: “Uit onderzoek blijkt dat deze bedrijven over een periode van tien jaar een stijging qua beurswaarde van 6,8 procent kunnen noteren tegenover slechts 1 procent voor de gemiddelde onderneming. Zingeving levert dus concreet geld op!”
De professor adviseert HR-professionals om de aandacht te richten op het opbouwen van relaties binnen én buiten de organisatie. “HR is de architect van de interne organisatie en moet de vaardigheden en competenties van medewerkers optimaal laten aansluiten bij de verwachtingen van klanten. Op deze manier sluiten de interne processen aan bij de externe identiteit van een organisatie.”