René Niemarkt werd, zowel door de vakjury als door het publiek, unaniem gekozen tot ‘De Baas van het Jaar’ 2008, vanwege zijn inspirerende en communicatieve managementstijl. Naast René Niemarkt waren uit een groot aantal aanmeldingen ook Jeannet van den Akker, directeur Stichting Kinderopvang Friesland en Roel Lantink, directeur van Source Flex Care, geselecteerd voor nominatie.
USP’s goede people manager
Dit jaar waren de drie genomineerden afkomstig uit flexibele, projectmatig georiënteerde bedrijven. De jury was onder de indruk van de manier waarop de drie genomineerde bazen hun flexibele medewerkers motiveren: “In alle drie de gevallen is veel aandacht voor de persoon achter de medewerker, één van de criteria die dit jaar centraal stond. Daarnaast is de kunst van het vinden van de balans tussen persoonlijke aandacht voor de medewerker en het belang van een goede bedrijfs- en organisatieontwikkeling een belangrijk aandachtspunt. De prijs gaat naar René Niemarkt omdat hij het evenwicht tussen de betrokkenheid en inzet van de mensen enerzijds en de harde cijfers anderzijds zeer goed weet te bewaren. Ieder jaar opnieuw krijgt hij een professioneel team van 250 medewerkers bij elkaar die in negen weken 850.000 bezoekers van de Keukenhof culinair verwennen. Ook bij ‘zwaar weer’ blijft hij op een open en eerlijke manier zijn mensen aanspreken en weet hen tegelijkertijd met de juiste drive te motiveren. Daarnaast slaagde hij erin een geheel team over te hevelen naar de concurrent, toen een jaarlijks terugkerend project werd verloren. Ook onder deze omstandigheden maakt hij zich sterk voor zijn mensen.”
Michel de Lassacquère, algemeen directeur van Unique: “Met de jaarlijkse ‘De Baas van het Jaar’ verkiezing benadrukken we een belangrijk aspect van ondernemen, het people management. In de huidige arbeidsmarkt is het essentieel om voldoende aandacht aan je personeel te schenken. Het betrekken van het personeel bij het bedrijf en individuele aandacht voor de mensen zijn aspecten van ondernemerschap die zeer gewaardeerd worden onder werknemers. Werkgevers die op deze punten goed scoren kunnen dat merken aan de kwaliteit en drive van hun werknemers.”