Ctaste, een restaurant waar mensen in het donker eten en worden bediend door blinde en slechtziende obers, bestaat vijf jaar. Sinds de start heeft het restaurant aangetoond dat sociaal ondernemen én zakelijk succes uitstekend hand in hand kunnen gaan. Omdat het zoveel mensen aan werk geholpen die elders niet of nauwelijks aan de slag komen, heeft maatschappelijk investeerder Start Foundation de rente teruggeschonken over een eerder verstrekt en afgelost krediet.

Ook de ploeg in de keuken bestaat voor een deel uit mensen met een zogenoemde kwetsbare arbeidsmarktpositie. Sandra Ballij – samen met Bas de Ruiter eigenaar van het restaurant – kijkt overigens niet met zulke ogen naar de arbeidsmarkt. Een blinde ober is voor haar onderneming allesbehalve iemand met een beperking. Zij noemt ze ‘de experts van het donker’. Het feit dat inmiddels 100.000 gasten de weg naar Ctaste aan de Amsterdamse Amsteldijk hebben gevonden en dat 90 procent van hen het restaurant warm aanbeveelt, toont aan dat de experts goed werk doen.

 

Rente terugverdiend

Het restaurant, dat in totaal werk biedt aan 21 medewerkers, draait zonder een cent subsidie, is schuldenvrij en schrijft zwarte cijfers. Bij de start in 2007 kreeg het bedrijf een krediet van € 50.000,- van maatschappelijk investeerder Start Foundation. Dat bedrag is – met rente – vervroegd afgelost. Gezien de uitzonderlijke sociale prestatie heeft Start Foundation de rente (ruim € 6.500,-) teruggeschonken. Het bedrag gaat gebruikt worden voor training en scholing van de medewerkers, om ze zo te helpen bij hun volgende carrièrestap.

 

Best denkbare marketeers

Toen het restaurant vijf jaar geleden de deuren opende, stuitte de onderneming nog op veel scepsis. Commerciële partijen schaarden het bedrijf in de hoek van subsidieslurpende zorginstellingen. En vele sociale partijen vonden het verdacht en zielig dat mensen met een visuele beperking aan het werk moesten. “Maar wat is er mis mee om van een fulltime-Wajonger een fulltime-ober te maken?,” stelt Ballij daartegenover. Ondernemers die mensen met een beperking weten te koppelen aan behoeften in de markt, hebben volgens haar ‘goud in handen’. Specifieke talenten gekoppeld aan enorme motivatie én sterke loyaliteit zijn van grote waarde. Ballij: “Wij hebben bewust geen marketingafdeling. Onze medewerkers, stuk voor stuk ongelooflijk trots en gemotiveerd, zijn de best denkbare marketeers.”

 

Beperking = kracht

Met het oog op het 5-jarig bestaan heeft het restaurant in de decembermaand een speciaal jubileumdiner op de kaart gezet. En intussen worden de experts van het donker ook ingezet voor nieuwe activiteiten die het bedrijf onderneemt. Zoals dineren in het donker op locatie. En bij de workshop ‘blind vertrouwen’ over betere samenwerking. Nieuwste loten aan de stam zijn een entertainmentshow en geurbelevenissen. Bij dat laatste volop gebruikmakend van het gegeven dat mensen die niks of weinig kunnen zien, wel vaak een extra scherpe neus hebben. Ballij: “Draai een beperking om naar kracht. Dan kunnen een heleboel mensen die nu nog aan de kant staan, aan de slag.”