Uit zijn proefschrift blijkt voor het eerst uit kwantitatieve data -cijfermateriaal- dat organisaties die een mix van hard en zacht HRM hanteren het beste presteren. Hard HRM richt zich vooral op het creëren van numerieke flexibiliteit en extrinsieke motivatie, zacht HRM richt zich vooral op intrinsieke motivatie, individuele ontplooiing en functionele flexibiliteit. Dietz: “Harde, calculatieve elementen leiden tot focus. En zachte, participatieve elementen leiden tot commitment. Als een van beide aanpakken in de mix ontbreekt, dan wordt hoogstens een suboptimaal resultaat bereikt,” aldus Dietz.
Veldonderzoek
Dietz deed jarenlang veldonderzoek onder verkoopmedewerkers en verzamelde data door duizenden vragenlijsten over HR-beleid te sturen aan verkoopdirecteuren in binnen- en buitenland. Hun antwoorden legde hij naast de salesprestaties van de organisaties. Hieruit bleek welke strategieën wel en welke juist níet werken.
Met zijn onderzoek naar de invloed van HR-strategie, leiderschap en de samenstelling van teams op de prestaties, smoort Dietz deels de discussie over harde en zachte HR-strategieën en welke aanpak superieur is.
Download hier het onderzoek Managing (Sales) People towards Performance.