HR houdt zich met de verkeerde dingen bezig vindt bijna de helft van de 115 ondervraagde CEO’s. 41 procent is van mening dat hun HR-managers zich teveel focussen op de processen en regels en 37 procent zegt dat ze de business niet goed genoeg begrijpen.
Strategisch niveau
Daar waar meer dan twee derde van de CEO’s denkt dat hun HR-directeur goed werk aflevert in de HR-functie, gelooft nog niet eens de helft (42 procent) dat hij of zij hetzelfde niveau behaalt op strategisch niveau. En maar de helft denkt dat de HR-directeur het ontwikkelen van toptalent goed in de vingers heeft.
Bredere aanpak
“CEO’s raken geïrriteerd als HR-directeuren de bedrijfsstrategie alleen vanuit hun eigen gezichtspunt bekijken,” zegt professor Paul Sparrow van de Lancaster Universiteit. “Als HR-managers zich teveel focussen op de regels, te negatief zijn en steeds maar op de tijdsdruk wijzen, maken ze zich niet populair. Ze moeten hun gedetailleerde HR-kennis en een bredere, commerciële aanpak in balans zien te krijgen.”
Imago verbeteren
Om het imago van HR te verbeteren en daadwerkelijk impact te krijgen op de strategie en dus het bedrijfsresultaat is het advies van de EIU:
- Ontwikkel een persoonlijke relatie met de CEO
- Zorg ervoor dat het MT ook daadwerkelijk als een team opereert
- Verdiep je in de bredere, commerciële aanpak van het bedrijf
- Zorg ervoor dat je aan de bestuurstafel plaatsneemt
- Leg de focus op de grotere onderwerpen
- Neem initiatief
- Maak successen inzichtelijk en meetbaar en laat ze zien.